Hem MobilAndroid Recension: Hearthstone – Forged in the Barrens
hearthstone forged in the barrens Silver

Recension: Hearthstone – Forged in the Barrens

Halvårsvis får vi stora expansioner till Blizzards omåttligt populära free-to-play-kortspel Hearthstone. Forged in the Barrens heter det senaste, som bland annat bjuder på legosoldater och en ny spelmekanik (Frenzy, att ett kort som tagit skada får en engångs-effekt av det). Men Blizzard kastar också om en hel del i standard deck-uppsättningen och alla som börjar spela får nu en uppsättning kort ”gratis” som gäller för detta kalender-spelår, sen försvinner vissa och ersätts av andra. Det gör det lite klurigare att hålla koll på dubbletter för dig som redan spela länge och samlat på dig kort och gör även dust-processen lite krångligare och mer riskfylld, då du kan mala ned kort du tror du har dubbletter av men som egentligen bara är tillfälliga sådana (och du då dust:ar ditt enda exemplar).

Frenzy hearthstone forged in the barrens
Frenzy ger en engångseffekt (lite som Spellburst). Foto: Blizzard

Legendary Mercenaries kommer att spela en betydande roll i årets äventyrs-kampanj, som i vanlig ordning vecklar ut sig peu en peu. Dessa är historier med åtta olika hjältar, som alla ges åtta utmaningar var. Förlorar du en omgång kan du bara spela om den, och slipper således börja helt om med allt, som vissa tidigare äventyr var uppbyggda (frustrerande nog).

Hearthstone passar också på att dela in magier i underklasser nu (Schools, från den förra expansionen vi fick i höstas): Arcane, Fire, Frost, Holy, Shadow, Nature, och Fel. Dessa boostar effekter i kombination med vissa kriterier som satts upp för typen. Detta gör användning av besvärjelser lite mer avancerad men även mer dynamisk då du behöver planera din kortlek djupare och fundera på vilka magier och vilka grundkort du vill lägga till, som samverkar för ännu större effekt.

spell school forged in the barrens hearthstone
Systemet med trollformler fördjupas med typer och rank. Foto: Blizzard

Vi har kul med Forged in the Barrens och vi gillar de nya korten och den fördjupade spelmekaniken som Frenzy (som påminner lite om Spellburst) tillför, samtidigt som vi får tänka om lite kring hur vi spelar med magier. Och en massa nya kort är det (i vanlig ordning) att samla på sig och varje vecka kan du vinna ett gratis pack genom att spela Tavern Brawl som brukar vara väldigt roliga och annorlunda utmaningar.

Rekommenderas för dig som spelat eller vill börja spela Hearthstone, särskilt nu när du får börja med en ganska stor uppsättning kort.