Hem SpelPlaystation 5 / PS5 Recension: Greak – Memories of Azur
Greak memories of azur recension Silver

Recension: Greak – Memories of Azur

Greak: Memories of Azur är ett sidoscrollande 2D-äventyr med pussel och action, samt en mekanik där du växlar mellan figurer som måste hjälpas åt. Vi har dykt in i världen och bländats, men även lämnats med en del önskemål.

Grafiken är underbar. Foto: Team 17

Låt oss först kommentera det uppenbara: Greak: Memories of Azur är strålande vackert. Den sagolika designen med cel-shading och gammaldags bakgrunder med sprites för tankarna till Ubisofts magiskt vackra Child of Light. Ljudet är inte riktigt i par, även om soundtracket är mysigt (det ska tydligen vara inspelad ”live”-orkester) så är talet bara hittepå-mummel från figurerna. Ingen dealbreaker, men det ger spelet lite av en indiekänsla (ja, Zelda är de enda spelen som kommer undan med detta idag, på grund av spelens väletablerade historia och format).

I grunden är Greak ett mysigt, sidoscrollande äventyr med OK story och mini-uppdrag, som försöker utmana både action- såväl som pusselälskaren. Problemet är att det inte riktigt lär göra någon av dem överlycklig. Mekaniken att slå med svärd, skjuta pil eller kasta magi fungerar bra nog á la Wonder Boy, men den är lite oexakt och små-klumpig, vilket i sin tur gör spelet onödigt svårt ( i alla fall till en början). Pusslen är ofta av typen att man ska komma på i vilken ordning man ska byta mellan figurer och göra saker. Det funkar bra, men det finns spel som Trine som gör det ännu bättre – med fler figurer – och är lika snyggt. Dessutom stöder det co-op.

Just tillfället att ha med co-op känns så uppenbart missat i Greak, då spelet till så stor del bygger på samarbete. Allt blir roligare med en kompis, antingen i soffan eller online (och i brist på det får man väl styra båda omvartannat).

Vi testade spelet på PS5 och det både såg strålande vackert ut och lirade, som väntat, utan några hastighetshinder. PS5 och Xbox Series-versionerna har båda 4K-upplösning och 60fps. Spelet finns även till Switch och PC.

Summa summarum så är Greak: Memories of Azur ett trevligt 2D-action och pusselspel, som är klart värt de 200 kr det kostar, om inte annat för sin otroligt fina, handritade grafik. Det lider dock av lite obalanserade action-moment och lapsusen att inte ha med co-op känns obegriplig. Men diggar du genren – som vi – så är spelet ändå klart värt en rekommendation, särskilt för prislappen.