Hem SpelPC Recension: Etherborn

Recension: Etherborn

av Henric Brandt

Det är sällan som jag blir så här besviken på ett spel. Etherborn lyckas med konststycket att pricka in alla missar man kan göra som speldesigner. Det enda som möjligen kan väga upp betyget lite är att det åtminstone inte är särskilt dyrt…

Etherborn-screenshot-switch

Etherborn utspelar sig i en värld där gravitation inte finns på samma sätt som på vår planet. Din avatar är en ansiktslös person utan röst. Du rör dig genom världen och löser olika pussel.

Etherborn-screenshot-switch

Etherborn har tagit hela sin spelmekanik från det sanslöst väl genomförda mobilspelet Monument Valley, men de har inte gjort en enda förändring förutom att möjligen göra allt extremt tråkigt. Okej, en skillnad är väl att du kan springa över kanten i Etherborn och ramla ned, något man inte kan i Monument Valley. Grafiken är hackig, taggigt lågupplöst och den simulerade oskärpan ser rent ut sagt förjävlig ut.

Etherborn-screenshot-switch

Banorna är repetitiva och tråkiga och även färg, grafik samt rörelser har mycket att lära från andra bättre spel. Det här känns inte som en produkt som kan ha spenderat alltför lång tid i utvecklingsstadiet.

Etherborn-screenshot-switch

Sammanfattningsvis så kanske det säger sig självt att detta är en riktigt besvikelse. Det är okej att låna spelmekanik från andra spel, men att ta den rakt av och inte göra något eget – eller ännu hellre, bättre – med den är oförlåtligt. Totalt bottenbetyg undviks enbart för att Etherborn fungerar bra i både dockat läge och bärbart på din Nintendo Switch och att det har en ganska liten prislapp.

Så här sätter vi betyg på Senses

Missa inte detta

Lämna ett svar

[script_22]

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.