Hem MobilAndroid Recension: Beholder – Complete Edition

Recension: Beholder – Complete Edition

Har du någonsin funderat på hur det skulle vara att jobba för Stasi i Östtyskland, spionera på dina medkamrater i Sovjetunionen under kalla kriget eller om du helt enkelt funderar på att spionera och anmäla dina grannar i allmänhet? Då är Beholder: Complete Edition spelet för dig, för det är precis det som det går ut på.

Beholder: Complete Edition utspelar sig i en totalitär stat och allt som är olagligt och mot ordningen straffas. Du spelar karaktären Carl som bor i källaren i ett bostadshus med sin familj. Han är husets fastighetsskötare, men hans riktiga jobb är att spionera på de som bor i lägenheterna. Han kan bryta sig in, sätta upp dolda kameror och rota igenom människors tillhörigheter för att se om de håller på med något fuffens. Allt rapporteras till ministeriet och bra information genererar pengar, dålig information genererar straff mot stackars Carl och hans familj.

Oj, var ska jag börja. Jag diggar verkligen inte det här spelet. Det är många där ute som tycker att Beholder är helt awesome om man får tro alla tummar upp på Steam, men det här spelet var verkligen inte min grej, helt enkelt.

Först ut så tar jag upp det som jag faktiskt gillar och det är hur spelet ser ut: det är dystert, karaktärerna är intressanta och miljöerna ser snygga ut. Beholder: Complete Edition har en helt unik look och skapar en mystisk och en obekväm värld.

TV-spel för mig ska vara avkoppling, men jag kunde aldrig riktigt komma in i det här spelet. Det var som att stånga skallen mot en stolpe. Det ville bara aldrig bli intressant och roligt. Först var det en del förvirring för mig hur jag skulle rapportera mina hyresgäster. Jag trodde att jag hade lyckats göra allting rätt, men då kommer polisen spöar Carl istället och stoppar honom i fängelse för resten av hans liv. Jahapp, då jag gjorde jag uppenbarligen något galet. Provar väl igen då, mer info och mer noggrann. Samma resultat. Jag var tvungen att läsa mig till hur jag skulle komma vidare.

Kontrollerna är snurriga att använda, till exempel när jag ville gå in en annan meny så hoppade markören tillbaka till den första. Det känns att spelet är utvecklat för mus eller touch-skärm. Konstigt nog så funkar inte touch-displayen i bärbart läge på Switch, trots att Beholder finns både till iOS och Android. Det ser dock bra ut och funkar bra i både konsol- och bärbart-läge.

För mig blev spelet aldrig riktigt roligt, det här är verkligen inget som jag någonsin kommer plocka upp igen och fortsätta med expansionen som ingår i Complete-releasen på Switch. Spelet har inte en så hög prislapp så om det jag beskriver ovan är något som intresserar dig så är det här den bästa simulatorn för det. Jag fick bara ångest och blev förvirrad av hela grejen. Betyget höjs av att det är välgjort och har bra känsla, men med noll spelglädje för undertecknad.