Hem SpelPC Recension: Autobahn Police Simulator 3

Recension: Autobahn Police Simulator 3

Vår avatar är en nybakad polis, som kommer tillbaka till jobbet efter en tids sjukdom. Det blir upp till oss att fånga ett gäng hänsynslösa biltjuvar som härjar på tyska motorvägen Autobahn. Tillsammans med vår kompanjon så patrullerar vi motorvägen, på jakt efter brottslingar.

För 35 år sedan så släppte Sierra det första Police Quest-spelet och jag spelade fullkomligt sönder det på min Atari 1040STe. Visst, grafiken var extremt kantig och ful men storyn och all information kändes väldigt autentisk. Det kändes verkligen som att få vara en riktig polis. Så när Autobahn Police Simulator 3 dök upp i recensionshögen så tänkte jag att ”det här kanske skulle kunna vara en modern version av en kompetent polis-simulator”? Oj, oj, OJ vad fel jag hade…

Direkt när jag installerat spelet och går in i inställningar så börjar jag ana oråd. Jag inverterar alltid kontrollerna för att titta upp och ned när jag spelar på konsol och valet finns där – klart och tydligt – men det går inte att välja det. Hur jag än försöker så hoppar markören över detta. Skumt, men OK. Nästa steg är att välja utseende på min avatar. Jag brukar välja någon som liknar mig, så jag väljer en manlig kaukasier. Det finns inga fler val att göra utan det är bara vad du har för hudfärg och kön. Nu börjar spelet och jag kan knappt tro att det är sant…

Grafiken är under all kritik, spelet ser ut att vara minst 15-20 år gammalt – och då körde jag ändå en version för Xbox Series S! Kameran hoppar överallt, animationerna är skrattretande. Min avatar rör sig som om han har gjort på sig. När vi möter vår kompanjon så ser han exakt likadan ut som min karaktär, förutom att håret är lite annan färg. Sen verkar det som om spelskaparna har försökt att jobba med att karaktärerna ska ha realistisk hud men det hela resulterar i att alla ser självlysande ut, med högröda halvt genomskinliga ansikten.

Röstskådespelarna gör vad de kan med styltiga, fåniga repliker och när de försöker sig på att reagera på olika händelser så måste jag plocka upp skämskudden och skrika rakt ut. Jag har sett barnteater med mer realistiska karaktärer. Sen förstår jag inte alls varför alla pratar brittisk engelska? Det känns väldigt konstigt när spelet uppenbarligen utspelar sig i Tyskland. Hittade ingenstans där jag kunde välja språk, men det är kanske ytterligare en funktion som helt enkelt inte fungerar.

Efter att ha slagits med den usla spelmekaniken så lyckas jag i alla fall äntligen ta mig ut till min polisbil. För hur det än är så är det ju på motorvägen spelet utspelar sig. Bil-körandet är precis som i alla andra spel, upplagt på exakt samma vis och därmed inget speciellt. Nu är det dags att jaga ifatt skurkar på vägarna och det är både superenkelt och därmed tråkigt. Du har olika val som du kan välja mellan när du försöker stoppa bilen – spärra, arrestera eller stoppa till exempel. Problemet är bara att inget av dem funkar som de ska, utan det hela känns väldigt slumpartat.

Pågrund av den usla grafiken, aviga kontroller och funktioner som inte ens fungerar blir Autobahn Police Simulator 3 nästan helt ospelbart.

Sammanfattningsvis så kan Autobahn Police Simulator 3 vara ett av de sämsta spel jag någonsin spelat. Det som är galnast med allt ihop är att det här är den tredje delen i en spelserie och denna version ska föreställa den är mest avancerade hittills. Hur sjutton var då ettan och tvåan?! Jag kan verkligen inte rekommendera det här spelet, då det är ett bottennapp av gigantiska mått.

Z-Software skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.