Hem Spel Recension: Captain Toad – Treasure Tracker (Wii U)

Recension: Captain Toad – Treasure Tracker (Wii U)

Han gjorde inhopp som mini-spel i Super Mario 3D World förra året, men Captain Toad Treasure Tracker visar sig ha mycket mer att bjuda på!

captain-toad-treasure-tracker-intro

Det finns en lekfullhet hos Nintendo som bara gör en glad. Medan de flesta andra spelföretag går sin (mainstream) väg mot mörkare och större spel med alltmer realistisk grafik och allt mer krävande specifikationer, så går Nintendo den väg man alltid gått – sin egen. Captain Toad Treasure Tracker är ett exempel på ett spelkoncept som skulle kunna ha kommit på 90-talet, men som förfinats till perfektion just nu. Inte helt olikt det helt suveräna, svenska mobilspelet Monument Valley, så ska du här vrida och vända på banor för att på sätt se lösningar till hur Toad och Toadette kan finna vägen till plocka på sig så många mynt och bonusar som möjligt, på väg till stjärnan.

Grafiken i Captain Toad: Treasure Tracker är helt lysande. Underbara färger och supermjuk upplösning, precis så där mysigt som man kommit att vänta sig av Nintendo. Frame rate:n är ett skolexempel på klockren 60 fps och det blir så påtagligt hur lite man bryr sig om 720p eller 1080p i upplösning, när spelet i övrigt rör sig och ser så här bra ut. Ögongodis för hela familjen att slå sig ned kring i jul och tillsammans försöka klura ut banorna och utmaningarna.

captain-toad-bana

Ljudet väcker många minnen, här finns remastrade slingor av Mario-musiken i underjorden bland annat och resten påminner om blåsorkestern från Super Mario 3D World. Det är ingen symfoni man vill lyssna högt och länge till, men det passar spelet och genren bra och surrounden låter fint.

Captain Toad är ett lite annorlunda spel. Det är starkt fokuserat på pussel och problemlösning, så ni som förväntar er mycket action riskerar att bli besvikna. Toad kan försvara sig, i form av att dra upp rovor och kasta på Shy Guys till exempel, eller att platta till dom genom att falla på deras huvud (ovanifrån). Men han kan inte hoppa eller skjuta (själv – däremot kan han manipulera världen och ta hjälp av kanonerna som finns på vissa banor). Detta gör att man måste ta det lugnt och gnugga geniknölarna, vilket man får gott om tid att göra då spelet (till skillnad från minispelet) inte går på tid. Banorna är som sagt oerhört detaljerade och fantasifulla och du kan vrida, vända och bända på många fler sätt än du tror. De är inte optiska illusioner á la Reuterswärds tavlor i Monument Valley, men du kommer att få återstifta bekantskap med såväl körsbäret (som gör dig till två figurer) och banor med Super Mario Galaxy-känsla, där du står upp och ned. På varje bana finns en stjärna och tre diamanter, dessa plockar du så många du kan av för att låsa upp bossar och bonusbanor. Du som vill ha en stämpel gör också banans special-utmaning, som du får veta efter att du klarat den en gång och då kan välja att spela om och anta utmaningen. Utöver banorna som du ska lösa, så finns här även bonusbanor, i form av coin-runs, som är otroligt kul och adrenalinframkallande, samt en slags förstapersons rälsshooter där Toad ska skjuta rovor på bonusar och fiender. Extra kul är också att hammaren från Donkey Kong gör gästspel – håll utkik efter den!

Captain-Toad-treasure-tracker-boss

Alla dessa kärleksfull smådetaljer är viktiga och förlänger spelet, som i sig självt inte är jättelångt, men absolut långt nog (6-8 timmar cirka). Har du spelat och sparat i Super Mario 3D World så väntar fler överraskningar också… Nintendo har prissatt det lite lägre än ett standard Wii U-spel, kanske för att man anade viss kritik mot speltid. Men speltid är verkligen inte allt. Vi tar 1000 gånger hellre ett spel som vi älskar att spela och är lite för kort, än ett spel som upprepar sig 3-5 timmar för länge, bara för att fylla ut speltid.

captain-toad-treasure-tracker-vrida

Captain Toad: Treasure Tracker blir en av julens glada överraskningar och ett spelkoncept som står sig alldeles utmärkt som ett eget spel. Nintendos hantverk är som vanligt oklanderligt och deras känsla och design av banor är helt suveränt. Vi ser fram emot att introducera familjen till detta spel, som verkligen är alltigenom mysigt, roligt och positivt för alla gamers och åldrar.