Ready or Not är ett taktiskt förstapersonsskjutspel där vi spelar som en medlem i en elitstyrka inom amerikansk polis (SWAT). Spelet fokuserar på realistiska insatser mot brottsliga hot i stadsmiljö, det kan vara allt från gisslansituationer till drogräder. Det här är inte ett spel där du kan rusa in och skjuta på allt som rör sig, utan du måste planera noggrant, kommunicera med ditt team och agera metodiskt. Här belönas försiktighet, strategi och samarbete.

Spelupplevelse och strategi
Jag gillar verkligen att Ready or Not är lika mycket ett skjutspel som det är ett strategispel. Du kan verkligen inte lyckas med ett uppdrag om du inte tar hänsyn till att dina kollegor, gisslan eller andra oskyldiga människor kan bli dödade eller skadade. Jag uppskattar även att du kan spela spelet i singleplayer, där dina kollegor består av AI-styrda botar, du måste med andra ord inte spela online om du inte vill.
Å andra sidan är det just online som spelet kommer till sin rätt. Där kan du samarbeta med riktiga människor, samordna attacker och utveckla strategier. Det öppnar upp spelet något enormt. Varje insats kan sträcka sig från några minuter till flera timmar.

Grafik och teknisk prestanda
Jag testade Ready or Not på Xbox Series X och upplevde inget tekniskt strul. Grafiken är funktionell men inte särskilt imponerande. Miljöerna är ofta mörka och monotona, med enkla texturer och begränsad detaljrikedom. Karaktärsmodeller och animationer är ofta väldigt stela, vilket gör att spelet känns mer som en indietitel än ett AAA-spel. Vissa ljuseffekter och ljuddesign är däremot välgjorda vilket drar upp betyget.

Grafikinställningar och plattformsjämförelse
På konsol finns det endast två grafikinställningar: Performance Mode och Quality Mode. Performance Mode prioriterar bildfrekvens med 60 FPS (kan droppa till 56–58 FPS i intensiva perioder), vilket ger en smidigare spelupplevelse men med något lägre upplösning och mindre detaljer. Quality Mode ger högre grafisk kvalitet med bättre ljussättning och texturer, men är låst till 30 FPS, vilket kan påverka responsen negativt i intensiva moment.
Jag personligen väljer alltid FPS före en finare kant på en blomkruka i bakgrunden. På PC-versionen finns fler grafikinställningar, stöd för moddar och högre prestanda beroende på hårdvara. PC-versionen har också färre censurbegränsningar, vilket har lett till viss kritik mot konsolversionens något mer städade version.

Kontrollschema och inlärning
Det tar en stund att komma in i alla olika kommandon och hur du använder handkontrollen på bästa sätt. Det är tydligt att det här är ett spel som är utvecklat för tangentbord, där du har en uppsjö av knappar att tillgå – något som inte går att återskapa fullt ut på handkontroll. Det är rejält förvirrande till en början, men när du väl börjar få snurr på det sitter det i ryggmärgen. Jag tror däremot att inlärningskurvan är kortare och enklare på PC.

Sammanfattningsvis är Ready or Not inte ett spel för alla spelare där ute. Du behöver gilla strategi och problemlösning. Det här är som sagt inte ett vanligt skjutspel. Med det sagt vill jag ändå rekommendera Ready or Not, just för att det är en så realistisk skildring av hur det kan vara att vara SWAT-polis i USA. Det som är synd är att grafiken inte riktigt når samma höjder som resten av spelet, och att det är tydligt utvecklat för PC – vilket gör att konsolversionen blir något lidande.
VOID Interactive skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.
This post is also available in English: Review: Ready or Not.
Så här sätter vi betyg på Senses
