För att optimera helhetsupplevelsen, låter sig nu casino- och bettingsidorna inspireras av andra delar av spelindustrin. En så kallad spelifiering är i rullning.

Artikeln presenteras i samarbete med casinosverige.nu

Att spelmarknaden står i full blom råder det inga som helst tvivel om. Nya spelsajter etablerar sig på löpande band och intresset för spel om pengar verkar större än någonsin. Inte minst här i Sverige, som har blivit en extra värdefull plattform för alla casinon. Detta då vi svenskar tenderar att vara väldigt snabba med att ta till oss ny teknik. Spotify, Mobilt BankID och Swish, för att nämna några exempel. Om tekniken välkomnas, och fungerar bra här, kan den senare implementeras i resten av världen.

Spelifiering är den nya trenden

Av den anledningen har vi också sett hur snabba spelbolagen har varit att testa ny teknik just på sina svenska kunder. Nu finns det flera spelbolag som exempelvis låter en legitimera sig med sitt BankID så att man kan komma igång och spela direkt utan att behöva registrera sig och lämna ifrån sig känsliga person- och kontouppgifter. Likaså har vi välkomnat live-betting och att sköta insättningar och uttag via tredjepartsaktörer som PayPal och Trustly, med öppna armar. 

Nu har spelbolagen börjat testa nästa stora innovation för att förbättra användarnas helhetsupplevelse, nämligen spelifiering. 

spelifiering

Vad innebär spelifiering?

Spelifiering är egentligen ett pedagogiskt begrepp som handlar om att öka studenters intresse för något genom att, med inspiration från spelvärlden, belöna studenterna när de klarar av tydliga mål och delmål. Under 70-talet blev idén kritiserad då man ansåg att den snarare värnade om en extern motivering för studenterna än en inre – och att färdigheter och kunskap lärs bäst om de kommer från ett inre intresse. 

Även om denna kritik kan låta logisk går den ganska snabbt att bryta ner. Om du pluggar hårt för att få höga betyg för att på lång sikt få ett välbetalt jobb, är verkligen den inre motiveringen verkligen mer “pedagogiskt korrekt” än att man jobbar efter ett kontinuerligt “guldstjärnssystem”. Ja du ser, det är långt ifrån vattentätt. Vilket man de senaste åren har börjat inse. Nu finns det flera universitet som har valt att börjat experimentera med spelifierade upplägg, som låter studenten få kontinuerlig belöning och en tydligare känsla av att denne faktiskt gör framsteg. 

Spelifiering inom spelvärlden

Inom spel- och casinovärlden har nu spelifiering börjat tas vara på. Detta syns inte minst i utbildningsappar som Duolingo, där man ständigt belönas medan man lär sig ett nytt språk. Och användarna svarar positivt. Det blir roligt att lära sig. 

Detsamma gäller de riktigt innovativa spelsajterna, som nu låter sina spelare skapa konton där de får en tydlig avatar och får ta del av ett mer lekfullt koncept där de får en lekfull avatar, kan samla poäng och gå upp i level. Här kan du se en överblick över alla nya casino och läsa om vad just de har att erbjuda sina kunder.

Hur spelifieringen av spelsajter kommer att mottagas återstår att se. Men vi kan räkna med att flera spelaktörer kommer att ta chansen och testa idén. För i en så pass konkurrensutsatt marknad som spelindustrin, gäller det att ligga i framkant.