Kan ett modernt, open-world-Zelda verkligen leva upp till seriens fantastiska arv? Det visar sig att The Legend of Zelda: Breath of the Wild faktiskt kan det!

Not: Detta är en kortare produktrecension som är del av en längre artikel.

Det nya Zelda-spelet som utlovats i flera år till Wii U gör en Twilight Princess (likt GameCube gjorde på Wii) och kommer förvisso till den snabbt utdöende maskinen också, men måste upplevas som det är tänkt till Nintendo Switch! Efter drygt 30 år av fantastiska spel i Zelda-serien så behåller Eiji Aounuma allt som var magiskt ifrån Shigeru Miyamotos första Zelda-spel till NES 1986 och ger oss samtidigt ett helt nytt, open-world Zelda med fokus på rollspelsäventyr. Det är vackert, magiskt, ganska svårt och det är något helt nytt. Borta är pekpinnarna och A till B-springandet. Istället kan du snöa in i timtal på tangenter och sidospår som att bara klättra i berg och träd, laga mat eller gå vilse i den helt enorma världen. Du kan till och med springa fram till slutbossen Calamity Ganon direkt (även vi inte rekommenderar det).

The Legend of Zelda: Breath of the Wild behåller den vackra celshading-känslan från vårt favorit-Zelda (The Wind Waker) men går samtidigt tillbaka till den vuxnare designen och tonen som sattes i Twilight Princess och Skyward Sword. Röstskådespelare har anlitats till mellansekvenserna och du kan numera inte byta namn på Link, däremot kan du namnge hästarna du tämjer under spelets gång (vi valde att döpa våra efter kända politiker). Nytt är också att vapen och utrustning har viss hållbarhet och går sönder i takt med att du använder dem, vilket skapar nya incitament för planering, crafting och strategi.

Zelda: Breath of the Wild

Grafiken och känslan i Zelda: Breath of the Wild är makalös!

På tekniksidan så lirar spelet sammetslent i 30 fps i bärbart läge. Portabelt så ritar grafiken upp i 720p och några ljuseffekter skalats ned, men inget som är påtagligt på den lilla skärmen. Kopplar man upp spelet via HDMI (dockan) så kör det fortfarande 720p, men då Switchen skalar upp dynamiskt till 1080p så blir det ändå en märkbar prestandaskillnad. Zelda stannar i realiteten på 900p, vilket i praktiken är omöjligt att ske skillnad på mot 720p, även på en jättebild. Man får lite bättre ljushantering och objekdetaljer tack vare den ökade klockfrekvensen på GPU:n, men priset i prestanda blir också kännbart. Switchen mäktar inte riktigt med anstormningen av vacker grafik med öppen värld och spelet dippar påtagligt i frame rate från de annars så stabila 30 fps till nästan nedåt 20 fps (Not: Detta blir betydligt bättre om du tar hem senaste patchen). Det är händer såpass sällan att det ändå känns acceptabelt, men det är ändå oroande att Switchens första spel och lanseringstitel har dessa prestandaproblem redan. Vad kommer att hända om ett år? Hur mycket måste spel byggas om och anpassas för att funka med Switch? Och vad kommer detta innebära för tredjepartstödet, om utvecklare tvingas skapa speciellt anpassade Switch-versioner av stora franchiser som FIFA och Call of Duty?

zelda breath of the wild

Guardians är riktiga tuffingar – tills du får rätt vapen och utrustning!

Tiden (och Switchens försäljningssiffror) lär utvisa svaret, men det är synd att Nintendo inte kunde få in Nvidias nästa generation Tegra X2 i maskinen och ett större batteri. Sen måste vi också ifrågasätta tanken med uppskalningen: om 720p är Switchens naturliga upplösning så låt då alla spel rendrera i det och sen skalas upp via bildhårdvaran i var och ens hemmabio. Nu får ägare av 4K-utrustning två omgångar uppskalning – en från Switchen själv och en från hårdvaran (tv/förstärkare till 4K) och det har såklart negativ inverkan på skärpa och detaljer.

Men om vi bortser från tekniska aspekter och mindre skavanker, så är Breath of the Wild ett enormt, modernt rollspelsäventyr från mästarna Nintendo med över 100 shrines och otaliga story lines att utforska och upptäcka. Ett av de bästa Zelda-spelen någonsin och kanske det bästa releasespelet någonsin! Om du var osäker på om du behöver en Nintendo Switch så är Breath of The Wild spelet som kommer att övertyga dig.

Not: Zelda: Breath of the Wild finns också till Wii U, med samma innehåll men något enklare ljud och grafik. Vi har inte testat Wii U-versionen ännu så vi återkommer då vi fått chansen att jämföra.