Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Yakuza 6 (PS4)
yakuza 6 recension Silver

Recension: Yakuza 6 (PS4)

(Kolla in vår videorecension av Yakuza 6, med sekvenser från spelet – klicka på videon ovan!)

Efter att funnits ute i Japan i nästan två är så är Yakuza 6 här med dunder och brak i västvärlden och med tanke på att SEGAs kultserie Shenmue 1 och 2 nyligen utannonserades i remaster-versioner till PS4 och Xbox One ”under 2018” (vilket med all sannolikhet innebär att vi inte får se Shenmue 3 i år) så kunde detta flaggskepp för SEGAs briljans inte komma lägligare. En del kommer säkert att protestera nu, men vi har länge sen Yakuza-serien som en slags fanbärare i väntan på nästa Shenmue ( mycket är likt i spelmekaniken).

yakuza 6 recension

Kiryu Kazuma tar ett fängelsestraff för sina forna synder och under tiden brakar helvetet löst kring de föräldralösa barnen på hans barnhem ”Morning Glory” (fråga inte oss, asiater verkar besatta av denna växtfamilj, som antagligen ska antyda styrka men har en helt annan betydelse i dagligt, engelskt slang). Tojo-klanen har fått en ny ledare och överallt börjar väggarna rämna. Det blir en annorlunda och dramatisk avslutning på Kiryus historia (som denna gång släpps exklusivt till PS4), en vi har haft väldigt roligt med på färden som varat i många år.

Yakuza 6 är till stora delar en interaktiv film med action-äventyrs-inramning. Mellansekvenserna är många och långa, under första timmen ska du inte räkna med att slita på handkontrollen alltför mycket. Samtidigt kan du ju välja att hoppa över dessa mellanakter, men du förlorar då givetvis en stor del av storyn.

yakuza 6 recension

En mafioso och en baby.

Trots småskavanker är detta som sagt den bästa och mest kompletta spelupplevelsen i Yakuza-serien och en väldigt värdig kompanjon att hålla alla sällskap under 2018, i väntan på Yu Suzukis Dreamcast-klassiker (Shenmue 1+2).