Hem Spel Test: Xbox One – utmanaren och de första spelen

Test: Xbox One – utmanaren och de första spelen

Uppdatering 2017-11-07: Nu kan du läsa test av den uppgradera versionen av denna maskin, Xbox One X

Det tog lite längre tid än vi först trott – runt 10 månader längre om vi ska vara ärliga, innan Microsofts next-gen-maskin och arvtagare till Xbox 360, Xbox One, äntligen dök upp här i Sverige. Men nu är den här och inför lanseringen den 5:e september (imorgon) har vi spelat, utforskat och vill ge dig en så komplett genomgång som möjligt av vad maskinen är (och om du behöver den egentligen?) samt de bästa releasespelen.

Not: Eftersom alla releasespel inte hann dyka upp på redaktionen innan publicering av denna artikel, så kommer vi att uppdatera den kontinuerligt. Observera att vi endast fokuserar på sk day 1-spel i denna artikel (alltså spel som finns att köpa från första dagen konsolen släpps). Fullängds-recensioner av kommande Xbox One-releaser blir som vanligt i inför respektive release.

Vi bekantade oss med Xbox One första gången redan på E3 i Los Angeles 2013 och blev imponerade av spel som Forza 5 och Cryteks Ryse (recensioner lite längre ned) och har sedan dess spelat många olika, kommande spel på mässor och på importmaskiner. Den nya, förbättrade Kinect-kameran var då en oskiljaktig del av konceptet och många av funktionerna såsom röststyrning och ansiktsigenkänning drev på känslan av en modern allt-i-ett-multimedia-maskin. Sedan dess har en hel del hänt. Efter skakiga utspel, såsom initialt krångliga regler för begagnade spel, samt en Kinect-kamera som visade sig dra mer resurser än önskat, vilket i sin tur gjorde att spel på Xbox One såg lite sämre ut än PS4, så har Microsoft sedan ett tag tillbaka plockat bort Kinect-kameran som ”obligatoriskt” tillbehör (kameran drog också upp priset på maskinen mot huvudkonkurrenten från Sony, med ca en tusenlapp). Den goda nyheten för oss i Sverige är att maskinen blir billigare utan kameran; den dåliga är att delar av den ursprungliga idén med allt-i-ett-lösning kommit av sig. I vårt presspaket ingick inte den nya Kinect-kameran, så ett separat test av den och dess funktioner kommer snart, men kort sagt kan vi säga att vi gillar konceptet och hoppas på en anpassning till svenska språket också, inom en snar framtid.

xbox-one-kinect-sensor

Xbox One är på pappret väldigt lik Sonys Playstation 4. De bygger på ungefär samma PC-arkitektur, kommer med 8 GB minne, 500 GB hårddisk och ingen av dem är bakåtkompatibel med sin lillebror (så du måste behålla 360:n om du vill spela dina gamla spel – åtminstone för tillfället). Det skiljer lite i hur minnet tillämpas och hur grafik-minnet utnyttjas, men vi ska inte snöa in för hårt på det här – kort sagt är det två, tekniskt sett, ganska liknande maskiner med ganska liknande prislapp (runt 4000 kr i skrivande stund). Båda har haft en fantastisk försäljningsstart, då man sålde slut 1 miljon exemplar på 24 timmar, men Xbox One har sedan November 2013, då den släpptes i bl a USA, halkat efter i totalförsäljning med ca 5 miljoner sålda enheter mot Sonys dubbla antal, 10. Då ska man också komma ihåg att Xbox One funnits i 13 färre territorier, bland annat nordiska länderna, Ryssland och Kina, som inte direkt är mikromarknader. Så dessa siffror kan komma att jämnas ut med tiden, förutsatt att tillräckligt många konsumenter kan övertygas att satsa på Xbox One.

Och det för oss in på huvudargumenten – oavsett siffror i försäljning och teknisk prestanda så är ingen spelkonsol bättre än sina spel. Xbox One har satsat mycket på multidmedia-funktioner och uppdaterat det grafiska gränssnittet, samt infört stöd för flera film-fomat (bl a det populära HD-formatet, mkv). Du kan få alla menyer på svenska, vilket så klart känns trevligt och mer tillgängligt för familjer. Du som redan har ett Xbox Live-konto kan logga in med det och direkt få upp alla din achievements och annat som du ställt in på 360:n. Har du Gold-medlemskap (vilket vi rekommenderar) så kan du även ladda hem två, gratis spel per månad. Denna månad får du Crimson Dragon och indie-arkadshootern Super Time Force.

Gränssnittet
User-interfacet, eller UI:n som det också kallas, är fräscht och känns lättarbetat. Inte helt otippat så påminner det mycket om Windows 8 och Surface. Du kan ha din egen favoritfärg på menyerna och alltså frångå den mörkgröna Xbox-färgen vi vant oss vid. Microsoft äger såväl den populära IP-telefonitjänsten Skype som molnlagringen OneDrive (deras version av Dropbox) och båda har givetvis stöd från början i Xbox One. Skype återkommer vi till då vi kan testa det med Kinect, men bild i 1080p och responsiv kamera, som kan zooma ut efter dig om du rör dig i rummet, låter kul och potentiellt väldigt snyggt. OneDrive använder du med fördel till att spara dina filmer ifrån spelsessioner – Xbox One har den kanske bästa funktionen vi sett på området med sin funktion DVR, så både kan spela in från det att du trycker på rec-knappen, likaväl som att gå tillbaka i tiden och spela in något coolt du just spelat igenom. Häftigt!

xbox one ui

Svenska språket ställer du enkelt in efter att du laddat hem den obligatoriska dag 1-uppdateringen på runt 900 Mb (gick hyfsat snabbt med nätverkskabel). Xbox One har även en smart sökfunktion i Microsofts egen sökmotor, Bing, där du kan söka på exempelvis en artist och få upp både bilder, info och lokalt förankrade träffar från ditt system – till exempel om du har musik av artisten eller Netflix-filmer den kan tänkas vara med i. En ganska fiffig funktion, faktiskt.

Handkontrollen är mycket en fråga om smak, som alltid. Vissa tycker att 360-handkontrollen var den ultimata kontrollern i spelandets historia. Andra älskar Playstations Dual Shock 4. Vi konstaterar att Xbox One-kontrollern ligger bra i handen och knapparna känns rätt. En kul grej är att lite av force feedback-konceptet lever kvar; knapparna kan vibrera eller göra motstånd, vilket är coolt i spel där man skjuter olika vapen; då kan man alltså ge olika tröghet i avtryckaren. Vi älskar inte den digitala kontrollern (styrkorset) – den kändes lite klen och sladdrig för vår smak. Men det är ingen stor grej, då man inte använder den så mycket.

Spelen
Precis som PS4 så har Xbox One både möjlighet att köra spel från Blu-rayskivor (som du köper i butik) såväl som att du kan köpa det mesta digitalt via XBLA. 500 GB-hårddisk må låta mycket, men med dagens teknik-hungriga spel som gärna brer ut sig 10-50 gigabyte, så går det fort att göra slut på platsen. Lyckligtvis är det enkelt att koppla in externa hårddiskar att hjälpa till med kapacitet. En 1TB portabel hårddisk ger dig idag bäst valuta för pengarna.

Call of Duty: Ghosts (Activision)
Den omåttligt populära fps-shootern finns såklart även till Xbox One, vi recenserade det på PS4 förra året. Kort sagt kan vi konstatera att upplevelsen är ganska snarlik på de båda maskinerna, även om PS4 vinner på sin högre upplösning. Ändå upplevde vissa på redaktionen att Ghosts flöt på bättre i fråga om frame rate på Xbox One, så det kanske går på ett ut? Bra spel är det i varje fall och klart köpråd om du gillade tidigare delar!

Betyg 4 av 5 - Spel - senses.se

Crimson Dragon (Microsoft)
Egentligen var denna sk rail-shooter utvecklad för Kinect. Fysiska rörelser med kroppen kunde kanske ha gjort konceptet lite roligare. Nu är det istället ett mediokert spel i genren, som inte riktigt övertygar tekniskt, utan mest ser ut som något överblivet projekt från Xbox 360-tiden (det är dock också lite av ett indie-spel, alltså inte fullpris). Det bjuder någorlunda underhållning för stunden. Du styr din flygande drake och skjuter ned fiender i form av andra drakar och mystiska blobbar som flyter runt, med stora bossfighter som grädde på moset. Spelet styr till stor del sig själv, så din uppgift blir mest att åka med och skjuta, vilket lätt leder till åksjuka.

Ingen köprekommendation, men om du har Gold-medlemskap är det just nu är helt gratis – och det värdet för pengarna är svårt att slå (dessutom ger det ganska många, enkla achievements för dig som samlar sådana) :)

Betyg 2 av 5 - Spel - senses.se

Dead Rising 3 – Apocalypse Edition (Microsoft)

En av de stora dragplåstren när Xbox One släpptes var Capcoms Dead Rising 3, som alltså är en Xbox One-exklusiv titel. För er som spelat tidigare delar förut så vet ni konceptet: zombieinvasionen är här och du ska klara dig helskinnad förbi horder med levande döda genom att göra dig av med dom för gott på diverse, kreativt våldsamma sätt. Alla tillhyggen är tillåtna – från skiftnycklar, till spadar, tunnor med bensin, plankor och brandyxor. I egenskap av hjälten, Nick Ramos, måste du vada fram i en Los Angeles-doftande dystopi, där det är du mot en hel värld av människoätare.

Dead rising 3 xbox one

Dead Rising 3 bjuder på en del röjjiga actionmoment – man märker av Xbox One:s ökade kapacitet i scener som innehåller ett imponerande antal zombies som kommer emot dig på en gång. Att hoppa in i en klunga dönickar och sedann röja runtomkring sig med en kofot är lite av en Shawn of The Dead-dröm. Å andra sidan märks det att Dead Rising 3 är ett tidigt, tidigt release-spel. Grafiken är i bästa fall skiftande, med snygga ljuseffekter och miljöer, men med karaktärer som inte är i klass med vad man kan förvänta sig av next-gen. Hela konceptet känns lite också begränsat och enformigt efter ett tag, trots kreativa inslag som att man kan kombinera vapen på en himla massa olika sätt och att spela co-op med andra online-zombiejägare.

I Norden får vi Apocalypse Edition, vilket i princip innebär ett Season Pass i form av en DLC som ingår (via kod). Inte vårt förstaval bland release-spelen, men kanske värt att spana in om du är fan av genren eller diggade tidigare delar.

Betyg 3 av 5 - senses.se - spel

FIFA 14 (EA)

Nu när FIFA 15 står runt hörnet (25:e september) så är kanske FIFA 14 inte det absolut hetaste man har i åtanke, även om det är en habil HD-uppgradering från last-gen-versionerna. Här är Xbox One-utgåvan väldigt nära PS4, om faktiskt inte ännu lite bättre i fråga om ljusstyrka, som ger spelet en lite mer ”levande” känlsa i grafiken. 1080p-upplösning och relativt stabil frame rate kring 60 fps gör detta till en fjäder i hatten för EA:s entré i next-gen.

Betyg 4 av 5 - Spel - senses.se

Forza Motorsport 5 – Game of The Year Edition (Microsoft)

Kärleken till bilar är översvallande i Xbox One-exklusiva Forza Motorsport 5, som också är ett av de absolut bästa spelen du kan plocka upp dag 1. Enormt bra grafik, hög detaljrikedom och oerhört fint flyt i frame rate:n gör detta till ett bilspel som belönar dig exponentiellt – i takt med att du tar dig an den, vid första anblick, något brantare inlärningskurvan. Kombinera bländande grafik med nästintill perfekt motorljud, så förstår du nog att detta är en tekniskt bragd av Turn 10, som är studion bakom spelet. Med ständig närvaro av brittiska Top Gear-teamet så får du här en simulator som såväl ger dig tillgång till nästan 400 olika bilar, men också tillfälle att fixa till att ifrån plåtdetaljer på dem, som att köra på banor på 14 olika platser i världen. Spelet har en Driveatar-funktion, som är riktigt häftig faktiskt: du tävlar alltid mot andra spelare (som har kört banan tidigare), aldrig mot datorn. Så när du spelat tillräckligt länge kommer din bil att sticka iväg ut i cyberspace och agera spökförare på andras Xbox Ones.

Forza Motorsport 5 är Xbox Ones bästa och snyggaste spel på releasedagen

Forza Motorsport 5 visar på ett tydligt sätt kraften och potentialen med Xbox One – och ändå är det bara en försmak av vad som komma skall. Redan om några veckor kommer vi att recensera Forza Horizon 2, som vi först såg på Gamescom och det är precis lika bra, om inte ännu snyggare (där får vi också racing på natten och regn, som fattas här). Men tills dess är detta en varm rekommendation till alla som har minsta intresse för bilspel! Game of The Year Edition-utgåvan vi får i Sverige ger oss bonusbilar i from av Top Gear pack (DLC).

Betyg 5 av 5 - spel - senses.se

Metal Gear Solid: Ground Zeroes (Konami)

Spel-regissören Hideo Kojima går från cineastisk klarhet till klarhet och visar här upp lite av en teknik-demo av vad next-gen kan förmå. Metal Gear Solid: Ground Zeroes är en slags försmak av vad Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, som släpps senare i år, blir. Ett drygt två timmar långt uppdrag där du ska frita två ur ditt team från en militärbas på Kuba 1975. Ofantligt snyggt och stämningsfullt, redan ifrån den filmiska introt som ger gåshud, till regn- och ljuseffekterna. Frame rate:n är perfekt på 60 fps och surroundeffekterna kan faktiskt hjälpa dig att lyssna in fienders positioner. Att smyga har sällan varit så här kul och Kojima tar konceptet som vi lärde oss älska redan i slutet av 90-talet på Playstation och förbättrar det ständigt. Keifer Sutherland har tagit över Snakes röst och det funkar bra, även om det var något med Hayter som man hunnit vänja sig vid.

En härlig försmak av både vad Xbox One kommer att kunna prestera men även vad vi kan förvänta oss av MGS V snart. Den korta speltiden vägs upp av det lägre priset och även när du spelat igenom en gång kan du ju spela en gång till och kanske göra det svårare för dig – till exempel genom att leka Rambo. Om resten av MGS V är så här bra är nog femman given.

Betyg 4 av 5 - Spel - senses.se

Need for Speed – Rivals (EA)

En besvikelse i NFS-serien, trots ambitioner som drev upp förväntningarna (kanske just därför).  Samma låga frame-rate dras tyvärr också med minskade detaljer i Xbox One-versionen, såsom minskade effekter för horisonten, som här verkar mer utsuddade än på PS4 (men ingen av konsol-versionerna ser lika bra ut som på en monster-PC). Tekniska hårklyverier kommer dock inte ändra det faktum att NFS: Rivals känns som ett rätt oinspirerade och personlighetslöst bilspel.

need-for-speed-rivals-xbox-one

Betyg 2 av 5 - Spel - senses.se

Ryse: Son of Rome – Legendary Edition (Microsoft)

Crytek’s hack-n-slash epos var en av Xbox Ones stora, utannonserade, exklusiva titlar. Då det inte sålde som förväntat så har nu Crytek meddelat att man även släpper det i upphottad 4K-version till PC. Det är onekligen ett av de snyggaste och kanske våldsammaste action-äventyr vi någonsin sett. Som en sargad Centurion, så berättas här en svulstig historia om svek, lögner och gruvlig hämnd. Kritik från vissa i redaktionen kom i form av att spelet nästan känns lite för låst och skriptat, känslan av spelfrihet blir mest en illusion. Och visst, Ryse är väldigt tydligt med vad du ska göra och hur du ska göra det. Det är inte heller världens mest utmanande spelmekanik. Å andra sidan har det så extremt högt produktionsvärde, så bländande snyggt och är precis som ett äkta romarspel säkert var – ett blodigt spektakel. Barbarer halshuggs, städer belägras med katapulter och den obligatoriska gladiator-arenan finns så klart med. Det kommer kanske inte vara allas kopp té, men det visar återigen Xbox Ones enorma, tekniska potential till storslagna spel. Helhetsomdömet måste ändå bli en stor tumme upp, särskilt om du gillar blodiga action-spel och God of War-inspirerad action.

ryse xbox one

Ryse: Son of Rome – Legendary Edition ger oss i Norden ett season pass och en ny multiplayer-karta på köpet.

Betyg 4 av 5 - Spel - senses.se

Super Time Force (indie)

Charmigt litet 8-bitsdoftande spel, där du styr tre olika soldater med varsin special-attack. Plattformsspel med söta pixlar och stor portion självironi och humor. Bjuder på en del pussellösning också i form av att spola tillbaka tiden och använda flera medlemmar ur teamet på ett smartare sätt. Gratis denna månad med Xbox Live Gold-medlemskap.

super-time-force-xbox-one

Betyg 3 av 5 - senses.se - spel

Valiant Hearts (UBI Soft)

Likt det bländade vackra Child of Light, så är Valiant Hearts från UbiSoft Montpellier något så ovanligt som ett spel med en massa hjärta och känslor. Historien om 1:a världskriget, som nyligen markerade 100 år sedan det startade, berättas genom flera figurers öden, sorg och glädje, med en estetik bara fransmännen verkar förmå just nu. En son, en far (och tillika farfar), en amerikan, en modig kvinna från motståndsrörelsen i Belgien och en hund (som du kan styra) är några av huvudpersonerna i detta pusselspel med väldigt lite dialog (på nonsensspråk mestadels av tiden). I upplägg påminner det om redaktionsfavoriten Limbo – du ska flytta lådor, utföra mini-uppdrag, tänka ut lösningar på problem och undvika fällor. Dör du så får du börja om där du är – ingen bestraffning á la gör om hela banan.

valiant hearts

Valiant Hearts är inte särskilt utmanande (egentligen) och inte heller världens mest varierade upplägg (lite som Child of Light alltså). Men det är ett av de vackraste och mest personligt berörande spelen vi sett på länge. Grafiken är en fröjd, som flyter obehindrat fram på Xbox One och det här prisvärda spelet är ett absolut måste att lägga till din samling och uppleva så fort du bara kan.

Betyg 4 av 5 - Spel - senses.se

Warframe (Digital Extremes)

Xbox Ones första sk free-to-play-titel via ID@Xbox (ett program för indieutvecklare) är kanadensiska Digital Extremes tredjepersonsskjutare Warframe, ett multiplayer actionspel med rymdninjor (!). Förvånansvärt kompetent och välgjort spel, som man faktiskt kan spela helt gratis – om man bara orkar nöta lite uppdrag för att exempelvis få loss nya vapen. Snyggt, snabbt och ständigt under utveckling – nu senast med sällskapsdjur och snart med en uppdatering som låter dig kriga ute i rymden. Väl värt att spana in!

Betyg 4 av 5 - Spel - senses.se

Wolfenstein: The New Order (Bethesda)

Vår kollega i staterna hälsar att svenskutvecklade Wolfenstein: The New Order är ett riktigt bra fps även på Xbox One (vi har recenserat spelet utförligt till PS4 här), men att upplösningen tyvärr droppar ned till nästan hälften då det sker mycket på en gång på skärmen. Alltså en tekniskt mindre väl genomförd version än på PS4, men fortfarande ett bra nazi-skjutarspel.

wolfenstein the new order xbox one

Betyg 4 av 5 - Spel - senses.se

Slutomdöme
Precis som Playstation 4 så är Xbox One en tekniskt intressant och faktiskt prisvärd maskin. Trots 10 månader på banan så är den ändå relativt ung i sin livscykel. Ett knappt år är ingenting i konsolsammanhang och redan har man ett par riktigt bra, exklusiva speltitlar. Det kommer nog ta ett tag till innan vi får den där absoluta ”måste-ha”-titeln, men ärligt talat är skillnaderna små mellan de två konkurrenterna. PS4:an har kanske vissa prestandamässiga fördelar idag, och åsikter om bästa handkontroll och gränssnitt handlar mycket om tycke, smak och vana. Men båda maskinerna har en spännande line-up exklusiva titlar. På Xbox One ser vi fram emot höstens Forza Horizon 2, Insomniac Games Sunset Overdrive och givetvis Ori and the Blind Forest (recensioner av alla dessa kommer så klart, lagom till release, på senses.se)

Måste man köpa Xbox One vid release? Tja, det beror ju på hur sugen du är att komma igång med spelen ovan. Maskinen kommer ju bara att utvecklas vidare mjukvarumässigt, möjligtvis sjunka lite i pris om några månader och ha ännu fler unika spel om ett år. Å andra sidan så ser vi en höst med en massa bra och exklusiva titlar till alla next-gen konsoler och då skulle vi faktiskt inte vilja vara utan spelen på Xbox One. Så om du inte har råd att köpa nu – önska dig en i julklapp. Det är en trevlig spelmaskin, som faktiskt kan en hel del annat också.