Hem Film & TV Recension: Wind River

Recension: Wind River

Skådespelaren Taylor Sheridan ser Wind River som tredje delen i en inofficiell trilogi om verklighetens USA. Första delen var Sicario och andra delen var Hell or High Water. Denna gång har han, förutom att ha skrivit manus, även suttit i regissörsstolen.

Tydliga tecken på att något hemskt har skett.

Cory Lambert (Jeremy Renner) är spårare och jägare i ursprungsbefolknings-området Wind River i  norra USA. Under en jakt på ett bergslejon som rivit flera får så hittar han en ihjälfrusen kvinna. Den oerfarna men kompetenta FBI agenten Jane Banner (Elizabeth Olsen) kallas in på fallet och tillsammans med Cory börjar de att nysta upp vad som hänt offret. Det kommer snart att visa sig vara ännu mer bestialiskt än vad någon hade kunnat föreställa sig.

Looken på Wind River är episk med bergen, snön och kylan. Vi transporteras direkt iväg till den hårda verkligheten för USAs ursprungsbefolkning. Genomsnittliga livslängden för dom är 49 år och arbetslösheten är högre än 80 procent. Det är knark, våld och misär. Taylor målar upp detta med både roller och penslar och strax har vi bakgrunden till filmens handling. Vi får även läsa att den är baserad på verkliga händelser och det är en sanning med modifikation. För det har skett brott på det viset som sker i filmen, men det har inte funnits ett fall som är precis som detta.

En av filmens finaste scener.

Jermey Renner såg jag första gången i Kathryn Bigelows Hurt locker, sen dök han upp i Thor och därefter har han varit på min radar. Han har egentligen aldrig varit dålig men heller aldrig riktigt bra. Han har humor och glimten i ögat (gillar när han driver med sin karaktär i Avengers: Age of Ultron) men han är på det hela ganska så menlös. Det tyckte jag ända tills jag såg honom i Wind River. Här visar han vart skåpet ska stå och med små medel känner vi för den här karaktären. Från hans bakgrund till nutid så köper hans handlingar.

Elizabeth Olsen är Huset Fullt Mary Kate och Ashleys tre år yngre syster. Elizabeths karriär går stenhårt uppåt och hon spelar härnäst med Jeremy Renner igen i kommande Avengers: Infinity War. Elizabeth är dock inte en skådespelerska som jag har lagt på minnet: hon är lite som Jeremy, hamnar i bakgrunden och har egentligen aldrig gjort något större intryck på mig. I Wind River så gör hon helt klart bättre ifrån sig än förut, men hon har lite av en påklistrad tuffing-attityd som jag inte riktigt köper.

Värt att nämna är också Graham Greene, som är lika bra som alltid och så vill jag lyfta fram Gil Birmingham, som spelar offrets pappa och gör en riktigt hjärtskärande prestation.

Det finns en till som jag vill nämna men som jag inte kan. För gör jag det så spoilar jag en av filmens bästa vändningar. Absolut har det gjorts förut i många andra filmer, men denna gång funkade det extra bra. Ett sant exempel på genialisk klippning och casting.

Jakten på dessa är starten på allt som komma skall.

Vad är negativt då? Det finns ett par grejer, men inget stort. Tyvärr är det en del klassiska grepp som stör mig, som skulle kunnat gjorts bättre i en film som i övrigt håller så pass bra klass. Elizabeth Olsons FBI-agent är väldigt oerfaren, men hon visar att hon kan hantera en situation. Vilket är bra, men varför ska det alltid vara så att personen i fråga inte fattar att snö är kallt? Sen är det en lång sekvens där de klär på henne mer kläder än de tunna kläder hon har direkt från planet. Det hade kunnat räddas upp om hon själv hade bett om varma kläder. Då hade det inte varit så dumt, men som det är nu så är det en standard ”stadsfolk-fattar-inte-hur-världen-funkar”-klyschan. Utöver det är det lite andra smågrejer, men på det stora hela är det en riktigt gedigen film.

Något som inte är filmskaparnas fel eller mening utan en persons ondska ger också en fadd eftersmak, då den ökända producenten Harvey Weinstein är en av de 25 (!!) producenterna på filmen. Hans namn finns med i sluttexten, men är borttaget på postern och annat promotionmaterial.

Ser fram emot vad Taylor kan göra med Sicario 2 och hoppas att han snart får regissera igen, för Wind River var riktigt bra.