Återigen lite försenat denna vecka, men håll till godo:

Veckans HISS

Ryan Air – Trots att ”lågprisflyget” Ryan Air numera lätt ligger åtminstone i mellan(om inte normal)pris-segmentet, på avgångar i vettig tid (alltså inte såna som kommer fram mitt i natten en torsdag), så är jag imponerad av hur väl de håller tiderna. De går avgår i princip på sekunden och kommer fram ungefär likadant. I helgen var jag i London och på väg dit tjänade vi in en kvart, på vägen hem var vi en kvart sena i take off och bara tio minuter sena vid landning i Skavsta. Bra jobbat, Ryan Air! Även om de som sagt inte är särskilt billiga (med massvis av dolda avgifter, eller särskilt bekväma för den delen) så sätter man stort värde i sån självklarhet som passade tider om man har erfarenhet av andra lågprisbolag.

Veckans DISS

Jag gillar Hornstull-området (”knivsöder”) i Stockholm, men tyvärr är det ytterliggare en aktör som får klä skott där denna vecka, nämligen Cykelringen Hornstull på Hornsgatan. Efter en trafikolycka lämnade jag in min cykel där för reparation och de tog nästan 3 000 kr för att byta hjul, sadel och ställa in växlarna (vilket de gjorde på ungefär två timmar, totalt). Döm om min förvåning när de lämnat kvar en trasig ringklocka, som jag trodde vi var överens om att den också självklart skulle bytas. Jag bad dem fixa det i butiken och de skruvade på den glatt. Sen bad de mig om 25 kr till… Nu är ju 25 kr i sig inte något att direkt bråka om i fråga om reda pengar, men det är smått absurt att kräva det av en kund när man just fått ett tvåtimmars-jobb av den kunden som är värt många, många tusenlappar (särskilt många cyklar säljs nog inte heller så här i vintertid). Klockan och jobbet hade kostat Cykelringen ”gratis” att fixa till och köpt dem good will, men bad-willen som inställningen gav (trots att jag dessutom påpekade det) kostar dem istället en kund och dålig reklam på nätet. Hoppas de tycker 25 kr var värt det…