Hem SpelPC Recension: Unravel

Recension: Unravel

Umeå-baserade spelstudion Coldwood Studios charmade oss alla på E3 förra året med ett spel som verkar så genom-sött och genuint att det blev snackisen på allas läppar. Hur lever slutresultatet av Unravel upp till Yarny-hypen?

Unravel-vinter

Det är otroligt hur mycket kreativitet det finns i vår avlånga land och särskilt då i Umeå. Förra året satte filmaren David Sandberg staden på den internationella, cineastiska världskartan med sin superhit i kortfilmsformat, Kung Fury, och nu kommer en liten indiestudio ut med ett personligt pussel-och-plattformsspel under världens största publisher – EAs – flagg. Unravel är som en vacker, nordisk, nostalgisk saga och är helt o-cyniskt (ursäkta norrlandsvitsen) och våldsbefriat i sitt genomförande, därmed passande för alla, men främst för de som orkar gnugga hjärncellerna lite. Det är som ett slags spirituellt syskon till den danska supersuccén Limbo, men utan jättespindlar och gömda rävsaxar (här finns dock jätte-älgar och mygg istället, även om om de inte dödar dig).

Du styr den sockersöta figuren Yarny, en hjälte som är uppbygd av rött garn, som nystas upp bit för bit och också är hela spelets mekanik. Yarny kan med hjälp av sitt garn svinga sig över avsatser, knyta fast i objekt och dra dem, spänna linor som hjälper honom hoppa högre och vira sig ned säkert till okända platser. Kruxet är att garnet tar slut och det är din uppgift att hushålla med det till nästa checkpoint, där Yarny fyller på med nytt garn. För dig som spelat Limbo så kommer mycket att vara välbekant. Spelet består av banor där hinder lagts ut i form av stenar som måste rullas, objekt man måste flyta på för att ta sig över vatten och avstånd som måste brygga med hjälp av klurigt tänkande och ekonomiskt användande av garnet du har att tillgå.

Yarny är söt och kramgo och han förmedlar känslor.

Unravel är otroligt mysigt och bländande vackert. Det lär absolut bidra till den internationella exotifieringen av Sverige och särskilt då norrland, men till skillnad från fördomen om isbjörnar och hundspann på gatan (host, Så som i himlen) så innehåller det älgar, mygg, granskog, bärskog, åar och hus med röda knutar. Storyn är den att du ska hjälpa en gammal dam att återfå sina värdefulla minnen, som du plockar upp på varje bana och som sen läggs in i ett fotoalbum med vackra, ursvenska stillbilder och poetiska texter. Grafiken är bländade vacker på sina håll, färgerna är magiskt lysande och man leker med miljöer såsom, vatten, lövskog, gruvor, dag och natt. I kvinnans hem är spelet först lite suddigt och känns nästan lite som att se med försämrad syn (säkert ingen slump) och det är väl enda smolket i bägaren på ett annars sagolikt vackert spel. Musiken, som består av folkmusiktoner med svenska fioler och – undra om det inte är nyckelharpa vi hörde där också? – melodier som fångar det där solkyssta, brännvins-vemodet vi nog alla känt någon gång när sommaren är som vackrast och nätterna som ljusast.

Kontrollerna är för det mesta bra, men blir ibland lite skakiga och inte helt exakta, vilket gör att Yarny kan kännas onödigt bångstyrig i lägen då man behöver hans finmotorik som mest. Problemen skiftar mellan väldigt lätta och ganska svåra och ibland märkte vi hur vi övertänkte och krånglade till saker, när svaret till slut var så enkelt att vi nästan snubblade över det. Unravel är inte jättelångt (vi klarade det på fem-sex timmar) och det är i princip samma mekanik i olika situationer om och om igen, så om du vet med dig att du älskar action och avskyr att tänka till, så är det inte spelet för dig. Yarny är genomgod och praktiserar icke-våld, lösningarna handlar i princip uteslutande om att manipulera omgivningen på rätt sätt eller lura in en fiende i en fälla (som dock inte skadar den), samt att ibland övertyga skogens invånare att ge dig en skjuts.

Vad är svenskare än att fiska Abborre?

Vad är svenskare än att fiska Abborre?

Unravel är som en interaktiv, svensk folksaga som lär väcka både nostalgi och hemkänslor, även hos dig som aldrig besökt våra norra breddgrader. Det är inte perfekt i fråga om styrning och inte jätteomväxlande i sina pussel heller, om vi ska vara ärliga, men det är så oerhört charmigt och bländade vackert att vi inte bryr oss det minsta. Och för den synnerligen låga prislappen på 199:-, som spelet kostar i vid release, så är det inget att tveka på. Detta är ett passionsprojekt väl värt att stödja.