Hem SpelPC Recension: Trackmania Turbo
trackmania-turbo Guld

Recension: Trackmania Turbo

Ubisoft upphäver fysikens lagar och ger oss det roligaste arkad-bilspelet på många år.

Trenden sen 90-talet har varit att spel med bilar ska gå mot ”realism”. Gran Turismo på klassiska Playstation blev pop-gruppen The Cardigans ”favorite game” (och gav namn åt deras album) och sen dess har vi fått en uppsjö mer eller mindre realistiska och svårbemästrade bilspel. Självklart är det underbart att sanna racing-nördar kan skruva, tweaka och hitta just rätt däck för rätt bana och den perfekta utgångs-hastigheten. Men för många av oss är det där bara tråkigt och pilligt. Vi vill spela spel för att det är kul och underhållande – och utmanande. Inte för att spelen är svåra att lära sig, utan för att de är svåra att bemästra.

trackmania-turbo

Trackmania Turbo är kommer därför som en skänk från ovan. Med hjälp av banor som innehåller alltifrån loopar till skateboard-inspirerade ramper, off road-körning, galna hopp och extrem G-kraft så gäller det för dig som spelare att köra din bil och jaga sekunder och hundradelar. Det är finlir och precisionkontroll blandat med breda sladdar genom galna 180 graders-kurvor och hopp som skulle göra en extremsportare grön av avund. Det är superlätt att lära sig, men att ta guld (eller bättre…) på varje bana, är en utmaning som påminner oss om euforin och tårarna under arkadspelens guldålder.

Grafiken är excellent, kristallklara färger och välgjorda detaljer fullkomligt sprutar fram i 200 km/h och bilduppdateringen är silkeslen 60 fps på PS4. Nu börjar spelen faktiskt leverera den grafik och upplevelse vi länge hoppats på när vi suktade vid arkadhallarna som smågrabbar, medan vi matade maskinen med våra surt förvärvade femkronor. Musiken och ljudet är lite åt J-pop-hållet, även om det försöker vara lite hippt och coolt house/dubstep-insprierat och med ett musikbibilotiek du kan scrolla igenom och anpassa så är det inget som kommer att gå som bakgrundsmusik på kontoret direkt. Kontrollerna, som är avgörande i ett spel som detta, är i det närmaste perfekta och du kommer snart att få in den motoriska finkänslan, medan du vrålar fram med ditt åk på banor som i maxhastighet känns som att gå på på en styv lina. Spelet streamar riktigt bra också via nyligen införda PS4 Remote Play på dator, även om ett såpass snyggt och snabbt spel som detta inte är optimalt, då minsta lagg kommer att straffa dig hårt på senare banor.

trackmania-turbo-gameplay

Och för dig som känner att mer än 200 banor inte räcker, så finns även utmaningarna och online och en track-editor där du kan bygga dina egna magsäcks-vändande banor.

Det är onödigt att fortsätta understryka hur förälskade vi på redaktionen blivit i Trackmania Turbo. Det är galet snyggt, snabbt, direkt och ohyggligt vanebildande. Det kräver precision, koncentration och ger kickar i ganska exakt lagom doser (några banor med flera varv är lite för långa för formatet, särskilt om man misslyckas på sista varvet och behöver göra om allt). Men som helhet är det en rent ut sagt skitkul spel som är väl värt den lilla prislapp det kommer med!