Hem Film & TV Recension: The Forest (Bio)

Recension: The Forest (Bio)

av Christian Moberg

Natalie Dormer, kanske mer känd som Margaery Tyrell i Game of Thrones spelar här två lika usla tvillingsystrar. Den ena som ger sig på jakt efter den andra, efter att denne senast synts gå in i den ökända japansk självmordsskogen Aokigahara. Här börjar The Forest med en lite små-spännande premiss, om den bara förvaltats lite bättre och tagit en bättre vändning hade det kunnat bli riktigt spännande. Det visar sig dock snart att detta istället blir en simpelt utflippad ”spöken-och-onda-andar-story” med rent av uselt skådespeleri från samtliga inblandade. Jason Zada är en väldigt oerfaren regissör, vilket märks otroligt tydligt i nästan varje scen. Det luktar b-film på långt håll och inte ens de relativt välgjorda effekterna kan rädda denna soppa.

Skrämseleffekterna får mig någon enstaka gång att faktiskt hoppa till något, men det är mer tack vare själva överraskningen och inte på grund av att filmen i sig är särskilt skrämmande. Upplägget, skådespelarinsatser, regi och musik är istället det som skrämmer mig allra mest, och att man faktiskt får lov att producera den här typen av dynga på 2010-talet. Att den dessutom går upp på bio, när filmer som exempelvis den briljanta Ex Machina inte får göra det, gör mig rent av förbannad.

Det släpps en hel del lovande skräckfilmer under 2016, The Forest är emellertid inte en av dessa så skippa den och se istället The Witch, när den äntligen kommer ut på bio – den ser ut att bli både skrämmande på riktigt och samtidigt bjuda på riktigt bra regi och skådespeleri. Det är tur att vi inte har någon omtalad självmordsskog i Sverige, för då hade nog flertalet cineaster gjort en enkelresa dit direkt efter att eftertexterna börjat rulla. Undvik.