I en skön popkulturnick till Harry Potter så presenterar mobiljätten sitt nya koncept!

I den kända bokserien från JK Rowling, som sedermera blev en extremt framgångsrik filmserie hos Warner Bros, så är det endast vissa som är utvalda att gå på Hogwarths School of Magic. Tele2 bjuder in alla till den digitala revolutionen. Vi – och många med oss – har länge hyllat den digitala utvecklingen som gjort att våra mobiltelefoner blivit som minidatorer, ständigt uppkopplade till internet och med möjlighet att använda ID-tjänster, kartor och GPS samt inte minst kolla upp all möjlig info vi kan tänkas behöva på internet och roa oss på resorna med spel och streamad film. Men till skillnad från fasta internetabonnemang – som också var begränsade i surfmängd när de först kom under andra halvan av 90-talet – så har det stått ganska still på datapotterna runtomkring hos mobilleverantörerna. Data har varit för dyrt och alldeles för snålt tilltaget allt för länge (1GB är inget om du exempelvis ska streama en Netflix-film i hög kvalitet).

tele2 school of power

I Tele2 nya kampanj tar man vara på den demokratiska styrkan i att erbjuda kapacitet även åt de som är mindre tekniskt bemedlade. Att ha tillgång till bra, stabilt och helt obegränsat internet är en fråga om jämlikhet och att inte hamna i en digital e-skugga av samhällsutvecklingen. Därför bjuder filmen på både roligt trickfoto och VR-referenser med äldre medborgare. Precis som det ska vara. Tele2 var först med att bryta upp bindningstiden och blir nu först med att introducera ett abonnemang med obegränsad data. Det tycker vi är att ligga i framkant och det är därför våra tjänstemobiler på redaktionen sen flera år tillbaka är kopplade till just Tele2.

Videon är en annons från Tele2, men texten är vår.