Vi går mot det kontantlösa samhället, där vi snart slipper hantera fysiska mynt och sedlar som kan ha varit med på banan länge men också ökar säkerheten mot exemplevis rån. Som konsumenter känns det som att de flesta av oss redan lämnat cash-världen för länge sen. Plastkortet känns naturligt, säkert och överskådligt. Men korttransaktioner kostar pengar – vilket du kan ha märkt i att vissa småhandlare som (emot rådande kreditkortsavtal) tar ut extra-avgifter för kortköp under en viss summa.

izettle

Nu kan det vara lätt att bli arg på tobaksbutikerna, men betänk att en transaktionskostnad kan ligga på 3-5 kr per köp, beroende på avtal. Det blir mycket pengar på en dag och betyder att en läsk du köper för 10 kr på kort blir en ren förlustaffär. Lösningen är givetvis att ställa krav på bättre avtal och där ligger iZettle i framkant med sin teknik att låta även små företag och handlare ta emot kortbetalning, enkelt och till en rimlig summa. Nu satsar man på ett sex-dagars showcase i London, där olika småföretag får tillgång till en kommersiell yta i 12 timmar och där får visa upp sig själva och sitt entreprenörskap i kampanjen #12hourstore.

I videon ovan får du se exempel från The Blue Bird Tea Co, ett litet bolag från Brighton som specialiserat sig i egna ”Blavours” och nya smaker med te-löv.