Hem Spel Test: Steelseries Rival 710
SteelSeries rival 710 recension Guld

Test: Steelseries Rival 710

SteelSeries Rival 710 är kanske en av dom bästa produkterna vi fick med oss från TechBrief 2018. Trots att jag aldrig har varit inne i PC-gamingsvängen, inte spelat till exempel Counterstrike online eller något sådant. Fast visst har jag kört många spel – som så många andra – med mus och tangentbord innan jag övergav PC-spelandet och helt gick över till konsol. Så hur ska någon som jag kunna recensera fördelarna och nackdelarna på en ren och skär gaming-mus?

Vibrationer talar bland annat om när det är dags att ladda om.

Jo, det ska jag berätta: vad jag gör om dagarna, när jag inte skriver för senses.se, är att jag klipper film och jobbar med specialeffekter. Jag sitter massor i Adobe Premiere (ett redigeringsprogram), Photoshop (bildbehandlings-program) och After Effects (specialeffekts-program) och där är exakt avläsning, precision och stabilitet A och O. Precis som i gaming.

Flera av musens olika funktioner har jag ingen användning av, såsom till exempel att den vibrerar när jag behöver ladda om men andra funktioner är desto bättre. Det går snabbt och enkelt att programmera in olika känslighet (testat på Mac), så att jag kan snabbt kan ändra och göra finlir när jag jobbar utan att springa in i en massa menyer.

Kul funktion att kunna lägga in egna texter och loggor i musen. Det går till och med att lägga dit GIF-animationer.

Passformen, i mina ganska stora labbar till händer, är perfekt och det finns en distinkthet i allt man gör med Rival 710. Ytskiktet känns proffsigt och knapparna lätttillgängliga. Det finns en uppsjö med knapparna som man kan programmera till vad man vill genom programvaran man gratis laddar ned. Musen är trådad, vilket resulterar i noll glapp mellan din hands rörelse och det som sker på skärmen. Sjukt imponerande!

Kort sagt är det här den bästa mus jag någonsin testat och den gör mitt jobb som klippare lättare och jag kan verkligen tänka mig att den är helt awesome i spel (blir inte så mycket sådant på Mac). Det enda som kanske är lite av en nackdel med den är priset. Den kostar en bit över tusingen, men smakar det så kostar det och om man ska lägga pengar på en riktigt bra mus så är Rival 710 helt klart värd varenda krona.