Hem LjudHörlurar Test: SteelSeries Arctis 5
steelseries arctis 5 recension Silver

Test: SteelSeries Arctis 5

Danskarna kan verkligen detta med läcker och genomtänkt design. Hörlurarna SteelSeries Arctis har vunnit prestigefyllda Red Dot Design Award och fortsätter paradgrenen som länge tillhört landsmännen Bang & Olufsen. Arctis-serien är en relativt ny serie gaminglurar som ska erbjuda liknande prestanda som SteelSeries klassiska high-end lurar Siberia, men till ett mycket lägre pris och med fler moderna finesser. Arctis kommer i tre olika utgåvor och ökande prisklass – modell 3, 5 och 7, där 7:an är trådlös. Vi kommer i detta test att fokusera på mellanbrodern, SteelSeries Arctis 5.

steelseries-arctis-5-led

SteelSeries Arctis 5 är snygg och RGB-LED-belysningen är en festlig detalj.

Gaminglurar är normalt inte kända för sin strålande design. Tvärtom; de flesta är plastiga, skrymmande och ärligt talat rätt fula. Men så är de ju också framtagna för att gamers som förväntas sitta framför en datorskärm eller i en soffa hela dagarna och inte tänkta till att spatsera genom hipster-kvarteren med. Arctis 5 är en snygg gaminglur – den känns redan från det att man packar upp den: slimmad, lätt och väldesignad. Det är en over-ear-modell, som alltså inte täcker örat helt och hållet, utan ligger bekvämt och lagom tillslutande, utan att kännas fuktig och påfrestande ens efter ett par timmars användning. Det skidglasögon-inspirerade huvudbandet – som är utbytbart och håller luren på plats mot skallen – känns även det luftigt elastiskt och överlag måste vi bejubla SteelSeries för hur man tänkt när man skapat hörluren och lättheten att bära dom länge (vilket är troligt att gamers faktiskt gör). I själva luren sitter ett 40mm högtalarelement med 32 ohm impedans, vilket också gör att den lirar med alla tv-spel, mobiltelefoner och datorer du kan tänka dig vilja koppla in den i.

Med i paketet följer också en USB chatt-mixer, som fungerar till datorer och PS4 (men inte Xbox One) och lurarna ansluter via 3,5 mm analogt jack som standard. Mini-adaptern till 3,5mm är jäkligt lätt att tappa bort, så håll i den hårt. Vi hade problem med att det knäppte och brusade i lurarna när vi först körde dom via USB, men via programvaran (Engine 3) från SteelSeries som du kan ladda ned gratis, så fanns en firmwareuppdatering som redde ut alla problem i ett nafs. Programvaran låter dig även lägga upp olika ljudprofiler med separata EQ-inställningar för olika spel (endast PC/Mac) men också styra över de fräsiga LED-lamporna som sitter på kåpornas sidor och som är festligt som ögongodis, men alltså kräver USB-anslutning för att fungera. Lurarna stöder toppmoderna ljudformatet DTS:X i 7.1, men tyvärr bara i Windows och då via programvaran samt USB-anslutningen. Alla andra (PS4, Xbox, Switch, VR, mobil etc) får nöja sig med analog anslutning och stereoljud.

Det är troligtvis inte så här Arctis 5 kommer att användas mest.

Den in- och utdragbara mikrofonen låter bra i multiplayer, enligt våra motståndare på andra sidan – de hörde oss utan problem och brusreduceringen verkar också duglig. Lurarna har en mute-knapp för micken samt en inbyggd ratt som justerar volymen i kåporna, vilket kan vara praktiskt då man slipper mecka med huvudvolymen i exemplevis PS4 och Xbox Ones huvudmeny (ställ bara upp huvudvolymen högre än du tänkt från början, så du har lite spelrum).

Så låter dom (läs gärna vår filosofi vid test av hörlurar)
Ljudet i SteelSeries Arctis 5 skulle vi beskriva som lättlyssnat och ganska luftigt. Att kåporna ”andas” gör att ljudet inte blir lika omslutande och basen inte lika djup och rapp som i helt tillslutna lurar. Vi har spelat en massa Mario Kart 8 på Switch med dom och det var både behagligt och lät precis så som vi förväntar oss att ett bra par gaminglurar i prisklassen ska låta. Vad gäller filmtittande så levererar lurarna också, med klar och tydlig diskant som lyfter dialogen och tillräckligt med bas för att ge stöd åt actionscenerna i välljudande filmer såsom Transformers.

arctis 5 steelseries

Det är vid musiklyssnande som vi inte är lika övertygade. Extremt välmixade låtar i hög kvalitet, såsom JungeJunges radioplåga Run Run Run, låter perfekt medan mer akustisk och singer-songwriter-inspirerad pop får något av en svag, dov, ”slöja” över ljudbilden. Värmen och kroppen i ljudbilden i Disturbeds Stricken och Sound of Silence finns inte riktigt där och det blir tydligt ju fler genrer och låtar man går igenom att SteelSeries Arctis 5 trots allt är gaminglurar och inte riktade i huvudsak mot musiklyssnande och audiofiler. För prisklassen är detta inget märkligt, givetvis kan man inte förvänta sig att SteelSeries ska mäta sig mot märken som kostar flera gånger mer. Men det finns andra gaminglurar som trots allt låter bättre, särskilt vad gäller musik, till exempel Plantronics BackBeat PRO, även om det ska sägas att dess också är nästan dubbelt så dyra.

Arctis-5-Black-cushion

Kåporna andas bra och är galet bekväma att ha på sig. Länge.

Summering
SteelSeries Arctis 5 är en trevlig lur för dig som i huvudsak ska ha dem till spelande och kanske visst filmtittande. För priset är ljudet väl godkänt och det finns få – om någon – gaminglur som är så här snygg och såpass bekväm att bära timme ut och timme in. Eftersom gaming går mot färre kablar så hade en trådlös funktion varit uppskattad, men då måste du gå upp en femhundralapp på Arctis 7 som i övrigt verkar vara exakt samma lur, ljudmässigt (och tyvärr saknar aptX, vilket gör en hel del för kvalitet på musikljudet). När vi får chansen att testa storebrodern så talar vi om ifall vi tycker den är värd prisskillnaden.

För musiklyssnande är den godkänd, men inte så mycket mer. Här märks att fokus ligger på gaming och att resurserna inte riktigt räcker till för någon större musikalisk upplevelse. Men för priset är det ändå svårt att hitta mycket att klaga på: lätta, bekväma, välljudande för spel och snälla mot plånboken i förhållande till vad de presterar, är en bra sammanfattning av SteelSeries Arctis 5.