Sport är inte bara live, det är numera också digitalt - och virtuellt. Och sportstjärnor hoppar på e-sport-trenden.

När det kommer till spel med temat sport är det utan tvekan EA Sports FIFA och NHL som är störst. De årliga utgåvorna är några av världens mest eftertraktade spel och varje generation har det kommit ny spelmekanik, bättre grafik och nya funktioner. Givetvis har det även tillkommit nya spelare och nya lag.

fifa 18

(”Gamescom EA Sports FIFA18” (CC BY 2.0) tagen av dronepicr.)

Även inom e-sporten spelar man sportspel som de från EA Sports. Det är med andra ord inte bara fantasy- och actioninspirerade spel som CS (Counter-Strike) och World of Warcraft. Man kan följa e-sportsturneringar där man helt enkelt spelar klassiska sporter digitalt. Detta har inte bara lett till att fler har fått upp ögonen för att spela sportspel, det har även ökat intresset för virtuella sporter.

Relativt okänd spelkategori

Virtuella sporter är egentligen inte ett nytt koncept, men det har av någon anledning inte fått ett lika stort genomslag som att spela på spelautomater som flamebuster slot eller på klassiska bordsspel som blackjack eller poker. Men faktum är att virtuella sporter är något som har ökat i popularitet den senaste tiden. I spelkategorin finns det olika matcher och race att välja mellan, precis som man gör när man spelar på vanlig sport och väljer ligor som t.ex. Premier League eller SHL. Men istället för att det är riktiga spelare som spelar matchen är det professionella spelare som styr spelet, och man satsar helt enkelt på hur utkomsten kommer att bli.

Det är alltså precis som när man bettar på en vanlig fotbollsmatch. Givetvis är det inte bara fotboll som man kan spela på virtuellt. Det hela började med virtuell häst- och hundkapplöpning och har sedan utökats med flera andra sporter. Däremot finns det inga långtidsspel som det finns i traditionellt sportspel, utan det pågår matcher varje dag och man spelar på just den valda matchen för dagen.

Sponsrar virtuella spelare

Intresset för virtuella sporter kommer helt klart från e-sporten och EA Sports FIFA har varit en stor bidragande faktor. Inte nog med att deras tekniska framsteg har förbättrat sättet de virtuella sporterna spelas på, de har även gjort att faktiska lag och idrottsmän har intresserat sig för att ”gå digitalt”. Tidigare i år gick även EA:s huvudsponsor Coca-Cola ut med att de kommer att börja sponsra en virtuell spelare. I det nya FIFA 18 kan man nämligen följa den virtuelle spelaren Alex Hunter, som på sin väg till att bli en fotbollsstjärna under sin karriär kan, om han gör bra ifrån sig, få ett sponsorkontrakt med just Coca-Cola.

coca-cola

(”Coca-Cola” (CC BY 2.0) tagen av Leo Hidalgo (@yompyz).)

Influerar riktiga spelare

Faktiskt så har den digitala sportvärldens influenser börjat att smitta av sig till den verkliga sportvärlden. Att spela FIFA eller annat tekniskt sportspel har blivit ett bra sätt för faktiska sportutövare att hämta inspiration och få nya tips på hur de ska hantera bollen, pucken eller vad det än är för redskap som används. Det är dessutom ett bra sätt att lära sig att läsa av andra spelare, som man kanske kommer att möta under en kommande match.