Hem SpelPC Recension: Secret of Mana (2018)
secret of mana recension ps4 Silver

Recension: Secret of Mana (2018)

Super Nintendo hade sin storhetstid kring 1993. SNES och SEGAs konkurrerande Mega Drive kämpade om uppmärksamheten mot Commodores Amiga 500, som i sin tur hade dragit ifrån Atari ST i försäljning och prestanda. Idag är dessa format kult och återkommer som SNES Classic Mini och snart en ny Atari-konsol (återstår att se om det blir något ST-stöd på den). Secret of Mana var ett JRPG som blev en milstolpe i genre-historien och nu – 25 år senare – ges det ut igen med HD-grafik och 3D till Sonys konsolformat och PC.

secret of mana comparison

1993 och 2018.

Medan andra Square-rollspel, såsom Final Fantasy-spelen, var turordningsbaserade så blandar Secret of Mana in action i rollspelandet. Storyn är klassisk JRPG, om en den utvalde hjälten som ska stoppa mörkrets framfart. Men här finns faktiskt ett oväntat djup och beröring i skrivandet och karaktärsutvecklingen, trots att det var en generation sen spelet släpptes så känns det som fantasy-historien och dess ton åldrats med värdighet.

Remaken består som sagt av HD-grafik, nya 3D-rendreringar av objekt och ett ny-orkestrerat soundtrack som tolkar det gamla på ett ”modernare sätt”. Modernt eller inte, Secret of Mana kan stoltsera med ett av de hemskaste spelsoundtracken någonsin (lyssna i videon ovan) och du rekommenderas varmt att sätta på annan musik i bakgrunden (filmmusik funkar prima) även om det innebär att du missar några av de samplade replikerna.

secret of mana ps4

Secret of Mana är busenkelt och självförklarande att komma igång med, inga konstigheter vare sig du är JRPG-räv eller total nybörjare. Den största kritiken vi har mot det är – när man ändå lägger resurser och tid på att remake:a en klassiker – så varför inte fixa annat än bara presentationen och ytan? För Secret of Mana är ett riktigt kul spel att spela, men har bitar som känns i det närmaste arkaiska. Exempelvis är handlandet rena roulette-hjulet: du vet inte vad objekt har för effekt eller egentliga fördelar, utan måste gissa deras värde baserat på priset. Och vad värre är så kan alla figurer inte ens använda alla typer av rustningar, till exempel, vilket gör att du kanske lägger dina sista slantar på något som är helt oanvändbart för stunden. Absurt.

secret of mana ps4

Lokal co-op är suveränt och känns modernt, samtidigt som Secret of Mana blandar gammalt och nytt och lyckas få det att lira bra ihop, vare sig du är gammal fan eller ny spelare (du måste dock gilla JRPG-spel, annars har du inte mycket att hämta här). Vi hade i alla fall väldigt kul på resan och känner att vi gärna återvänder till världen.