Hem Spel Recension: Screamride

Recension: Screamride

Skaparna av klassikern Rollercoaster Tycoon ger oss nu möjligheten att åka med och demolera våra berg-o-dal-banekreationer, i denna Xbox-exklusiva titel.

screamride-xbox

På 90-talet var imperie-byggarspelen omåttligt populära. Vi förlorade oss bokstavligen hundratals timmar i spel som Sid Meier’s Civilization (särskilt tvåan), Roller Coaster Tycoon och Theme Park. Nu när 20 år har gått och konsolerna fått massor med mer muskler så kan vi även åka med i våra imperiebyggen. En upplevelse som väl visar sig vara blandad.

Screamride har tre lägen: 1) Screamrider – där du som spelare åker med i vagnen och styr upplevelsen genom att accelerera, bromsa, åka på sidan och boosta i rätt takt. Detta är en arkad- och reflexbetonad del, som roar till en början men snabbt orsakade åksjuka på redaktionen och en levande dröm om hur coolt detta blir i framtiden med Virtual Reality-hjälmar! 2) Demolition Expert – vårt favoritläge. Här gäller det att få åkarna att spåra ur på de mest fantastiska sätt och riva byggnader och omgivningar på köpet. Kört rakt in i en skyskrapa med berg-o-dalbanevagnen? Gött, efter att trasdockorna flugit och farit så kan du boosta din vagns raketer och bränna rakt upp i atmosfären och ta med dig hela skrapan på köpet. Bjöd på många skratt och inspelade galenskaper i Xbox:ens videoläge! Slutligen har vi 3) Engineer – detta är för Minecraft-generationen, du erbjuds bokstavligen hundratals bitar att sätta samman till din egen dröm-bana, ett skaparläge som du lätt kan ägna en hel helg åt och som vi ser fram emot att få se vad andra använder lyckas påta ihop i.

screamrider

Grafiken i Screamride är väldigt enkelt. Man har satsat på lite humorbetonad cartoon-style och det fungerar bra, men är väl inget som visar upp Xbox One:s råa styrka direkt. Vatten och ljuseffekter är något mer påkostade, men objekt som exempelvis skyskrapor är väldigt simpla och får spelet att känna nästan lite indie eller som något mer påkostat mobilspel. Ljudet består huvudsakligen av synthslingor som påminner om den gamla goda Amiga-tiden och är helt OK, samt välsamplade ljudeffekter, men det dras ned av en synnerligen upprepande och monoton röst man velat få att låta som en kvinnlig talsyntes. Det blir snabbt tröttsamt och man vill mest klicka vidare och spela istället för att lyssna på hennes entoniga – och förvisso ibland ganska humoristiska – prat. Tack och lov så kan man enkelt göra det.

Arkadläget är inte Screamrides stora styrka. Spelet är ganska låst till timing och det tar tid att lära sig exakt hur känslig hastigheten är, när man ska bromsa och när man vågar free-wheela på två hjul. Du kommer att få se urspårningssekvenen otaliga gånger och de första gångerna är det smärtblandad förtjusning att se trasdockefysiken bränna upp gräsmattor – men tyvärr tröttnar man snabbt och vill efter 100:e gången mest fortsätta vidare snabbare. Demolitionläget är roligast, där den sadistiskt lagde med aptit för ödeläggelse, får planera hemskheter och sen beskåda sitt magnum opus av massförstörelse.

screamride-demolition

I slutänden så är det din preferens som kommer att avgöra vad du kommer att få ut av Screamride. Tillhör du dom som som älskar att bygga, pilla och ställa in saker i sk sandlådespel så har du hundratals timmar av spelande framför dig. Om inte så riskerar Screamride att kännas lite för tunt för ett fullprisspel (om än i den lägre prisklassen). Vi tillhör inte Minecraft-fancluben och ställer oss därför till den senare gruppen. Men du kan ju mycket väl tillhöra den första och i så fall är det bara att springa ut och köpa.