Hem SpelPS Vita Recension: Toukiden: Age of Demons – action och JRPG (PS Vita)

Recension: Toukiden: Age of Demons – action och JRPG (PS Vita)

Ambitionen är hög i Tecmo Koeis senaste Toukiden-spel, med bra grafik och många inställningsmöjligheter, men med action som inte riktigt levererar i toppklass.

toukiden_the_age_of_demons

I spelet Toukiden: The Age of Demons så iklär du dig rollen som demon-jägare – en Slayer – i ett fantasifullt, dåtida, Japan bebott av samurajer, handvapen och magiska händelser. Utifrån byn Utaka, där din karaktär har sin bas, får sina uppdrag och interagerar med bybor såsom smeden (som kan uppgradera dina vapen och skapa nya åt dig) och besvärjerskan (som kan knyta själar du befriar från demonerna – Oni – till dina vapen och göra dem mäktigare), så skickas du ut på uppdrag att hindra anstormningen av Oni, som hotar att förgöra byn och mänskligheten. Ibland är du ensam, ibland kan du välja ditt team á la Final Fantasy, efter de egenskaper du själv tror dig få mest nytta av i den stundande striden.

Bossfighterna är kul

Toukiden har haft tydliga ambitioner, det märks. Grafiken är snygg, på ett sådär japanskt anime-vis, med rika bakgrunder och hyfsat avancerade bossar och ljuseffekter. Talet (iaf i den version vi fick testa) är på japanska och texten givetvis på engelska, vilket bidrar ytterligare till känslan av exotisk, japansk anime-film som du själv kan styra.

Själva spelet är sen någon av en hybrid mellan en mängd sk JRPG och ex Dynasty Warriors. Efter många möjligheter till inställningar, uppgraderingar och val innan striden, så slängs du ut på ett stridsfält där din fingerfärdighet och strategi utmanas. Eftersom tutorial-läget är lite si och så (du måste i princip leta upp det) så tar det en stund att få bukt på kontrollerna och spelets flow. Väljer du att spela samuraj, vilket rekommenderas av spelet, så är det en väldigt viss takt och flow du måste följa (vi rekommenderar spjutbäraren). Om du förväntar dig frenetisk action och gensvar på knapptryck á la Devil May Cry, så kommer du att bli besviken. Och det är här som Toukiden inte riktigt levererar på sin potential. Att balansera action med rollsspelinslag är svår, särskilt för en västerländsk publik. Jag tror att nivån som sätts av ex God of War, Castlevania: Lords of Shadow och Dantes Inferno är ungefär vad en action-intresserad publik ”tål” i fråga om val och inställningar mellan fighterna. Om du istället är ett fan av strategi och inte mosande av knappar, så kommer du gilla JRPG-delen men risken är att den något mediokra, actiondelen kommer att skrämma bort dig.

Eftersom vi på senses.se var del av den handfull internationella journalister som fick recensera spelet först så har vi inte kunnat recensera multiplayer-delen (då det inte fanns någon att spela emot), men en sådan finns alltså (för både lokal och online-multiplayer).

Toukiden lyfter i takt med att du spelar dig fram och din figur utvecklas. Bossfighterna är överlag riktigt bra, på rätt sätt utmanande och det finns också ett läge med Eye of Truth där din figur använder förnybar stridsenergi till att se in i ”den mörka världen” och upptäcka bonusar och svagheter på fiender som du normalt inte ser.

Om du är fan av JPRG-spel och inte har något emot arkadaction á la Dynasty Warriors (med lite mindre röj) så kan du helt rätt match för Toukiden: Age of Demons. Ni andra kanske bör ladda ned demot från PSN och prova först innan ni köper. Det är överlag ett välgjort spel, men målgruppen känns inte helt solklar.

Betyg 3 av 5 - senses.se - spel

[script_20]