Hem Spel Recension: Mario Kart 8 (Wii U)

Recension: Mario Kart 8 (Wii U)

Mario Kart 8 är äntligen här på Wii U (och numera även på Switch) och det är nästan perfekt.

Mario Kart 8

Vi såg en massa spel på E3 förra året. Stora spel, påkostade spel, hypade spel. Spel som redan skjutits upp flera gånger, ändå till 2015 (The Division) och det försenade, men nyligen släppta Watch Dogs. Vi provade PS4 och Xbox One. Alla dessa saker var coola och lämnade intryck i varierande grad. Men inget spel var nog så direkt vill ha-skapande, som när vi spelade igenom de tre demo-banorna i Mario Kart 8, som skulle visa sig vara nästan ett helt år från release. Nu är det här och det har varit värt väntan!

Ända sen 90-talet har vi njutit Mario och hans vänners lättillgängliga kart-racing på SNES, men det var egentligen på Game Cube och senare Wii-tiden som vi verkligen och på riktigt fastnade för konceptet, särskilt den lokala multiplayer-delen för 4 spelare. Sen blev vi mäkta imponerade av Mario Kart 7 till 3DS, ett spel som likt tidigare delar behåller MK:s grundpelare, men samtidigt lägger till något nytt – i detta fall glidflygningen. Mario Kart 8 behåller allt det och dess bidrag, förutom att vara det klart snyggaste spelet till den hittills kraftfullaste Nintendo-konsolen, är att man lagt till ett slags sci-fi-inspirerat ”hover-läge”. Ditt fordon kan fälla in sina hjul till förmån för att glidaflyga elektromagnetiskt och på så vis kunna upphäva fysikens lagar och därmed bjuda på banor som är rena berg-och-dal-åket – upp och ned, kors och tvärs.

Motorcyklarna är fortfarande våra favoriter i Mario Kart 8

I vanligt ordning bjuder också varje Mario Kart-spel på en blandning av nya banor (i detta fall 16) och upphottade, retro-banor från tidigare spel (16 till), vilket ger en skön blandning av nytt och gammalt som är just styrkan i spelserien. Det lustiga är att MK 8 inte känns som 16 nya banor – Rainbow Road och Bowser’s Castle t ex känns väldigt bekanta av någon anledning. Detta gör att spelet upplevs lite kortare och lite mindre nytt än vad ex Game Cube-versionen gjorde på sin tid (som tog ett stort steg från N64). En annan förändring, som är väldigt märklig och klart till det sämre denna gång, är Battle-läget. Nintendo har valt att göra detta till ett alla-mot-alla-läge med ballonger man ska spräcka (som vanligt) men pga de enorma och avancerade banorna så känns det mest som man åker omkring ensam och letar motståndare, vilka visar sig i form av någon som blåser förbi i motsatt riktning var 20-30:e sekund. Det är för lite i en 3 minuters-match. På plussidan bland nyheterna hittar vi andra sidan nya vapen i form av boomerangen (som kan kastas tre gånger), piranah-plant (som äter mynt och knockar motståndare) och den uppgraderade Lucky 7, som här är 8 specialbonusar du kan få på en gång.

Vad som också blivit betydligt bättre är online-spelandet och Nintendos smarta val att låta folk dela sina bedrifter på YouTube. Efter fullkomligt hjärnsläpp från företagets sida, då man jagade fans som postat videor från sitt spelande på tuben, så uppmuntrar man nu istället till detta via det nya Mario Kart TV-läget, som är som ett slags highlight-läge. Det sparar dina bästa situationer från ett race och låter dig sen enkelt klippa ihop dem till en spännande kortfilm som du kan välja att posta på nätet. Onlineläget är sömlöst och smidigt, en eller två spelare kan lira lokalt och race:a upp till 10 andra (12 totalt) spelare från hela världen, eller från den egna regionen om man så vill. Någon/några butiker i Frankrike verkar inte tagit så allvarligt på spelets releasedatum, så vi fick ge pisk åt en aldrig sinande hord fransmän, vilket såklart aldrig är fel. :)

Shy Guy skäms inte för sitt vrålåk i MK 8

Grafiken i spelet är som sagt lysande och HD är det bästa som hänt Nintendos härliga färger och design sen Mario fick en röst. Spelet ligger på stadiga 60 fps, vilket vi alltid applåderar då det ger bäst spelupplevelse och kapaciteten i Wii U:n räcker gott för både online-spel och lokala flerspelarlägen. Vi såg en liten dipp i prestandan i fyrspelarläget lokalt, men med tanke på att det var fyra olika kontrollenheter som också skulle läsas av med rörelse-sensor, samtidigt, så är det förståeligt och inte på något sätt ospelbart. Ljudet och musiken känns igen från tidigare delar och fyller sin funktion väl.

Styrningen måste nämnas. Detta var inte helt perfekt på Wii-tiden, ärligt talat hade vi nog inte klarat 150 cc-race:t som ettor med rörelsekontroller, utan handkotrollen var den enda som gav den exakthet som behövdes. Mario Kart 8 gör rörelsekontrollern klart skarpare – både själva Gamepad:en (som du kan ställa mellan rörelse- eller spak-styrd) men även via Wii U Classic Pro trådlös och Wii-mote med eller utan nunchuck. Det är inte helt perfekt ännu och high score-jägare kommer nog vilja spela med knappar och styrspak, men det är så mycket roligare och mer lättillgängligt intuitivt för alla nya spelare att köra med handrörelser att vi hissar denna förbättring och hoppas på ännu mer i MK 9.

Piranah Plantan kan göra livet surt för andra och bra för dig

Slutomdöme: Mario Kart 8 är troligtvis det bästa spelet i MK-serien genom tiderna. Det är inte den största revolutionen, men det är det mest tekniskt och innehållsmässigt fulländade, hittills. Det har småskavanker – ex Battle-läget, men det vägs vida upp av alla fördelar – superb HD-grafik, perfekt online-läge och bättre och fler val för styrning. Nu ser vi åter hur redaktionen kommer att förvandlas till allas favoritplats att ha efterfest på och tävla på liv och kniv om förstaplatsen i 4-spelarläget. Vi hoppas att detta blir ännu ett i raden måste ha-spel som kan få fler att upptäcka Wii U. Fram med de gamla rattattrapperna från Wii:n och vi ses online!

Mario Kart 8 släpps till Wii U 30:e maj