Hem Film & TV Recension: Chimpanzee – verkligeheten öveträffar dikten (Blu-ray)

Recension: Chimpanzee – verkligeheten öveträffar dikten (Blu-ray)

DisneyNatures naturfilm Chimpanzee värmer hjärtat och är Blu-ray-bild i referensklass.

Det är inte lätt att vara människa. Och det måste vara ännu svårare att vara chimpans. Dessa små krabater verkar leva mest för att överleva (som de flesta djur) – dagen består av att hitta mat, undvika fiender, försvara revir och – i det här fallet – ansvara för ett liten unge. Oscar heter vår huvudroll och nyfödda chimpans i Chimpanzee, en naturfilm som gjorts på finaste sätt du kan tänka dig. Filmad på plats i Elfenbenkustens djungler så följer ett gäng filmare en flock chimpanser på så nära håll att vi som tittare i princip känner att vi får leva med dem under den knappa en och en halv timmen som filmen pågår.

Filmens styrfart hålls av Tim Allen, som utmärkt berättar och lever sig in historien, som först verkar vara en ganska vanlig ”naturfilm” – tills något väldigt ovanligt händer Oscar, som inte filmarna eller ”manusförfattarna” räknat med och då är det svårt att hålla tillbaka tårarna.

Förutom att fotot är tekniskt briljant så är själva Blu-ray-transfern av absoluta referensklass (i alla fall bildmässigt). Ni vet dom där demo-slingorna som butiker kör på sina TV-apparater för visa HD:s förträfflighet? Där allt är natur, blad, blommor och helt stilla (eller nästan stilla, för upplösning är så mycket lättare att trolla med då än i rörlig bild)? Chimpanzee ger dig den kvaliteten, men här i naturligt, rörligt format. Skogens alla grenar, blad och texturer syns tydligt och vattenfallen är precis så äkta som man önskar att vattenfall på film alltid var. Och när man ser hur dimman lägger sig över habitatet (en effekt där digital komprimering oftast har mycket svårt att hänga med) och blandar sig perfekt med bakgrunden, utan att tappa upplösning eller skärpa, så kan man inte låta bli att le åt teknikens framsteg.

Jag tror alla älskar naturfilm innerst inne och när det är så här bra, välberättat och underhållande för hela familjen så är det en given film att ha i samlingen. Blu-ray-utgåvan är fantastisk och om filmens underhållningsvärde och bilden inte vore nog så samarbetar Disney också med Jane Goodall-stiftelsen och ger en del av vinsten från filmen till att rädda chimpanser, som numera är utrotningshotade. Present-tips!

5 av 5 i betyg - Film - senses.se

[script_20]