Om du likt oss växte upp med sidoscrollande plattformsspel som del av din dagliga kost på NES, Mega Drive och Amiga 500 så kommer du säkert skina upp när vi berättar att spelet Blood of The Werewolf är en skön nostalgitripp för genreälskarna. Ett litet indie-spel, som med snyggt flow och snabbt växande svårighetsgrad påminner om oss vad vi älskade – och inte älskade – med dåtidens plattformslir.

Varulven äter hjärtan för att få tillbaka hälsa

Du spelar rollen som Selena, en kvinna som svurit att hämnas på Dr Frankenstein och hans armé av missfoster, som dödat hennes man och kidnappat hennes son. Selena och sonen är de sista i en linje av människor med varulvsegenskaper, så Selena kan byta form genom spelet (vid givna tidpunkter) mellan sin mänskliga, armborstskjutande form och sin stora, grymma Varulvsgestalt som kan dubbelhoppa (tack för det, Castlevania).

Blood är ett äkta indiespel och har inte haft ett 300 team starkt man som utvecklat det i 3 år. Det kostar också bara 7,99 Euro (ca 72 kr) så det är inte tal om att man ska jämföra – eller på något sät förvänta sig – ett AAA-spel för 600 kr. Här är allt bra och funktionellt, utan att nå hisnande höjder. Grafiken är ganska ren och i ärlighetens namn ganska enkel. Viktigast är känslan och frame rate:n, som känns helt perfekt (60 fps?). Man har också ansträngt sig att spela in animerade mellansekvenser med inspelade röster och det är väl inte gräddan av filmskådespelarna man valt, utan snarare några från det lite mer teatrala hållet. Men det funkar. Här finns också uppgraderingssystem och nya vapen att upptäcka och beväpna sig med.

En del snygga bakgrunder, även om Selena inte är lika cool som sin varulvsform

Spelet är enkelt att komma in i och bjuder på en, med moderna mått mätt, snabb ökning i svårighetsgrad. Redan innan första bossen kommer du att få utmana din timing och dina reflexer och räkna med att göra om första bossen x antal gånger, såvida du inte är en retro-arkad virtuos. Blood of The Werewolf är en kul liten baggis som kommer att glädja retro-älskare, men kanske inte de som är vana vid plattformsspel med hög variation och svårighetsgrad som håller dig i handen. Och det påminner oss också om hur bortskämda vi blivit med bonusar och handikapp när spel förr i tiden var svåra på riktigt.