Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Ratchet & Clank (PS4)

Recension: Ratchet & Clank (PS4)

Det är spelet baserat på filmen baserad på det klassiska PS2-spelet. För tredje gången får vi nu bekanta oss med det ursprungliga Ratchet & Clank, som släpptes i sin första inkarnation redan 2002 till Playstation 2. Frågan är – behöver vi spela det igen?

Grafiken i mellansekvenserna lär vara nära långfilmen

Det är otroligt hur snabbt tiden går. Playstation 2 är nu två – snart tre – konsolgenerationer bakåt i tiden. Det är svårt att förklara för en modern gamer hur enkel maskinen egentligen var. Men när den släpptes var den så kraftfull att den ”kunde styra missiler” (och därför inte fick exporteras till Saddams Irak). Det var på PS2 som flera klassiska franchises fick liv eller började sin bana. En av dessa är Insomniac Games 3D-plattformsspel Ratchet & Clank, radarparet som konkurrerade ut Naughty Dogs Jak & Daxter och fick kronan som ett av Playstation-formatets bästa plattformsspel. Tre ”riktiga” Ratchet & Clank-spel släpptes och utöver dessa mindre spin-off äventyr som A Crack in Time och Nexus samt de helt ovidkommande och annorlunda spin-offsen Q-Force och Gladiator.

Ratchet-clank-train

I takt med grafisk utveckling så har hjältarna återkommit, först kom hela originaltrilogin i HD på PS3 (2012) och nu släpper man alltså det första spelet ännu en gång, på PS4. Men det är mycket mer än en ännu snyggare HD-remake vi snackar här. För att synka med långfilmen, som kommer på svensk bio i augusti, så har man skrivit om och ändrat i grundstoryn och gör här på vissa sätt en mindre reboot, som kommer att mynna ut i att vi lär få se omarbetade versioner av alla gamla spel på PS4. Ny grafik, bakgrunder, helt nya mellansekvenser och möjligheter att utveckla vapen är några av nyheterna vi bjuds på – även om du som är välbekant med det ursprungliga spelet kommer att känna igen mycket också.

Tips - använd disco-kulan (Groovitron) så mycket du kan genom hela spelet...

Tips – använd disco-kulan (Groovitron) så mycket du kan genom hela spelet…

Det första man slås av är hur extremt snyggt Ratchet & Clank på PS4 är. Här snackar vi nästan sömlös övergång emellan de animerade mellansekvenserna och själva spelet. Detta kan bli exempel på en riktigt bra bio- och spel-crossover (även om filmen dröjer i Sverige). Man har jobbat om flera spelsekvenser och lagt in nya storylines, vilket gör att R&C känns som ett nästan nytt spel på PS4. Ljudet har också lyfts och surronden bjuder på sprakande ljudeffekter samtidigt som röstskådespeleriet sitter som en smäck (även på svenska). Kontrollerna är lite udda mot vad vi vant oss vid (och vi har spelat de gamla spelen mycket). För att hålla en stadig frame rate på 30 fps – vilket i detta fall är helt OK och man når det målet för det mesta – så har kontrollen fått stryka lite på foten. Vi snackar ingen enorm lagg här, utan bara en något, pytteliten fördröjning och brist på exakthet i väldigt actionfyllda sekvenser, vilket gör att auto-siktande på normal svårighetsnivå känns berättigad som standard. Vissa sekvenser – såsom hoverboard-åkandet, har blivit lättare på PS4, medan andra – ex dogfight i rymdskeppet – blivit något knivigare. Spelet är också lite obalanserat i att slutbossen är ordentligt mycket svårare än resten (men inte så svår som Drek var i första spelet och HD-versionen – om du inte har RYNO:n då, såklart) och trespasser-pusslen (att vrida runt på laserstrålar) känns som de används några gånger för mycket (du kan skippa dessa, men då får du inte trophyn)

Ratchet & Clank på PS4 är oerhört snyggt - synd att det är så många mörka banor och sekvenser

Ratchet & Clank på PS4 är oerhört snyggt – synd att det är så många mörka banor och sekvenser

Här finns också en massa nya nya trophies att försöka klura ut och låsa upp och nytt för denna del är att man lagt in samlarkort, som ger bonusegenskaper när du får ihop tre av samma klass. Dubletter kan du byta (5 mot 1) och på så vis få klart samlingen. Helt OK extragrej, men tänk om man kunde gjort något kul kortspel av detta också, lite som det extremt vanebildande Gwent i Witcher 3? Grundspelet är lite kort också, även om du försöker göra exakt alla uppdrag och du förväntas i princip spela om spelet i Challenge Mode – något som fanns förr också och som ger möjlighet att få ännu grymmare vapen och galet många muttrar och skruvar. Med omspelning snackar vi kanske 15 timmars speltid, vilket får ses som ganska optimalt.

Ratchet & Clank hör till våra absoluta favoritspel på Playstation och denna PS4-reboot – som det är, snarare än en remake – påminner oss bara om hur mycket vi älskar 3D-plattformsspel. Det är inte helt perfekt, men det är ett måste att spela om du har minsta intresse för genren. Och den lite kortare speltiden är väl värd det lägre priset som Sony begär för spelet (i skrivande stund ca 399 kr). Ut och köp och njut!