Hem SpelPC Recension: Project CARS (GOTY)

Recension: Project CARS (GOTY)

Efter Kickstarter-succén där brittiska Slightly Mad Studios gått in för att göra det ultimata bilspelet, så kommer nu spelet i en Game of The Year-utgåva (GOTY). Frågan är om det extra innehållet gör det värt att köpa spelet en gång till?

projectcars

Det märks att Project CARS är ett passionerat hjärteprojekt. Här finns ett otroligt fokus på detaljer och näst intill oändliga möjligheter till personliga inställningar. Bilar har återskapats med minutiös precision i fråga om utseende (köregenskaper kan vi inte riktigt uttala oss om) och banorna som bjuds kommer du garanterat känna igen, om inte annat så från TV-sändningar.

Project CARS är en bilsport-simulator med stor betoning på just simulationsdelen. Det är inte ett arkadspel där du kan trycka gasen i botten och bredsladda genom kurvor. Vi vet av erfarenhet att en Ferrari inte är så svår att köra fort som vissa hävdar, men vi vet också av vänners erfarenhet att ett muskedunder som Koenigsegg Agera lätt kan göra att man vaknar upp i någons rabatt, om man inte har respekt för kraften i motorn och bilens köregenskaper. Project CARS tar till vara på detta och GOTY-versionen bjuder på 50 nya bilar, vilket gör att vi hamnar på sammanlagt 125 vrålåk att utforska. Vi bjuds också på fyra nya banor (vilket ger oss 35 totalt) samt 60 community-skapelser. Biltillverkaren Pagani överraskar också med två unika modeller – Zonda Revolucion och Huayra BC.

Project CARS är bländade vackert och erbjuder flera perspektiv att spela ur.

Tekniskt sett är Project CARS en imponerande bedrift. Grafiken är otroligt vacker och polerad och spelet flyter på i princip felfritt i härliga 60 fps på PS4, som vi testat. Motorljuden är verkligen varierade och skiljer sig markant åt mellan de olika bilmodellerna. Det enda som drar ned betyget är en ogenomtänkt ljudeffekt när man slår emot en vägg i lagom hög hastighet och vi bjuds på en lång krasch och ett skrammel-ljud som påminner om när soptunnor välts omkull – helt orimligt stor impakt, ljudmässigt, vilket skapar ofrivillig komik i ett annars väldigt seriöst bilspel. Kontrollerna svarar alert och här är det finmotorik som gäller – krängande och svängande straffar sig snabbt och du kan inte bränna på riktigt så mycket som du kanske skulle önska.

Med det sagt är det också viktigt att poängtera att Project CARS känns riktat till bilfanatiker och även om det finns ett nybörjarläge som hjälper till med bland annat rekommenderad rutt och assisterad ABS-bromsning, så är det lite som att köpa en sportbil för att köra på 50-vägar att spela i det läget. Spelare som älskar utmaningar och att balansera och testa olika däck, fjädringar och motor-tweaks kommer vara de som får ut mest av upplevelsen. Casual-gamers lär inte känna den där ”bara-en-gång-till”-känslan lika starkt.

project-cars-ps4

Så till frågan: Ska jag som äger originalutgåvan av Project CARS, som släpptes förra året, uppgradera till denna version, till helpris? Svaret måste bli nej; äger du redan originalet är det inte riktigt tillräckligt mycket nytt material här för att motivera ett helt nytt inköp. Det vore toppen om denna GOTY-edition såldes digitalt som DLC för redan trogna fans som äger originalet. Men för dig som inte köpt spelet innan så är GOTY-versionen klart att föredra, då den innehåller betydligt fler bilar, nya banor och de senaste patcharna och buggfixarna. Sen kommer det ned till personlig smak om du föredrar djupet och den ökade realismen i Project CARS eller den lite lättsammare inställningen i till exempel Driveclub eller Forza-serien.