Hem LjudHörlurar Test: Panasonic RP-HD10
panasonic hd10 recension Silver

Test: Panasonic RP-HD10

Panasonic är, precis som flera asiatiska underhållningsmärken, en ganska bred producent av underhållnings-teknik såsom teveapparater, men även andra tekniska prylar, såsom luftpumpar, hushållsmaskiner, hygienartiklar och batterier (fråga Tesla…). På hörlursfronten har Panasonic inte gjort mycket väsen av sig på den svenska marknaden, delvis för att man har ett relativt begränsat antal modeller men också för att man förlagt stor del av sin ljudprodukter på sitt underbolag, Technics.

Vi har ändå lyckats få fram några av deras absoluta high-end lurar som numera kommer med en mid-range prislapp (video-recension ovan). Panasonic RP-HD10 är snygga, känns lyxiga och har bra passform (de kan justeras i djupled över öronen – bara en sån sak). Helhetsintrycket är att de känns och ser lyxigare ut än vad priset skvallrar om. De är av modell dynamiska over-ear med låg impedans (18 Ohm, vilket får beskrivas som ”lättdrivna”) samt att de har viss brusreducering i 50 mm-kåprona och flera lager membran-film (som vibrerar fram ljudet), vilket ska ge ”HD-ljud” i det fantasifulla omfånget 5-50 000 Hz. Detta är dock bara säljfluff, värden som uppmätts under förhållande vi bara kan gissa oss till och det har absolut ingen reell betydelse, eftersom ett mänskligt öra i bästa fall kan uppfatta ljud mellan 16-20 000 Hz. Däremot är det låga Ohm-talet intressant och skvallrar om att Panasonic HD10 med fördel kan användas till effektmässigt klenare ljudkällor, såsom mobiler och portabla musikenheter. Inget kunde vara mer fel än det antagandet.

panasonic hd10 recension

Panasonic HD10 kan beskrivas som sobra och korrekta, men kopplade till en mobiltelefon låter de vasst, lite ekande tunt och inte alls särskilt smickrande att lyssna på under längre perioder. Här fattas tydligt den där lägsta basen som du finner i andra mobil-anpassade lurar såsom ex Dres Beats och förstaintrycket blir därför lite av en besvikelse. Låg impedans innebär att lurarna är lättdrivna och kan spela högt från källa med klen effekt. Och det är riktigt, du kan spela riktigt högt även på en mobiltelefon. Men varför skulle du vilja det? Om man istället kopplar lurarna till en dator med högkvalitativ DAC eller en fullvuxen hemmabioförstärkare (via 6,3 mm-plugggen, som ingår) då fattar man vad Panasonic pratar om med sitt ”High Resolution sound”. Panasonic HD10 blommar ut och låter helt fantastiskt – ja, fenomenalt till och med, med tanke på den ändå ganska skäliga prislappen. Därmed lär vi oss också att lättdrivna lurar inte behöver låta särskilt bra, bara för att de kan spela högt på liten effekt. Det är krämen i källan som ger oss den äkta ljudkvaliteten, då den driver hörlurar eller högtalare. Så för hem- eller datoranvändaren som inte räds sladdar så är dessa lurar ett riktigt bra val, för en väldigt rimlig peng. Synd att de inte är trådlösa.