Vad vi väljer att stoppa i oss har stor betydelse för vår hälsa och livslängd. En diet som är rik på frukt och grönt, hög på näringsämnen och fattig på kalorier är kostmässigt din bästa nyckel till ett långt liv. Ät mer broccoli, vindruvor och sallad. Forskare har funnit att dessa tre råvaror ger stora hälsomässiga fördelar.

Här följer några tips på näringsrik mat som hjälper dig att hålla hälsan på topp!

Bär – En studie från Harward University 2012 visade att åtminstone en portion blåbär eller två portioner jordgubbar varje vecka minskar risken för försämring av kognitiva funktioner hos äldre. Här finner du en lista på de 10 nyttigaste bären.

Vitlök – Studier har visat att fytokemikalier i vitlök kan stoppa bildandet av cancerframkallande kemikalier i kroppen och att kvinnor som äter mer vitlök löper lägre risk för en viss typ av koloncancer.

Olivolja – Lika gott som hälsosamt. Detta enkelomättade ”goda fett” är välkänt för sina positiva effekter på hjärtats välbefinnande och förebyggandet av cancer. Sikta på två matskedar per dag.

Kål – Studier tyder på att korsblommiga grönsaker som innehåller näringsämnen såsom fibrer, C-vitamin och folat kan hjälpa dig att lura döden. En studie från Vanderbilt University fann att de som ätit mer av kålrot, kål och kinakål hade lägre risk för dödsfall och cancer.

Avocado – Avokado kan sänka det ”onda” kolesterolet och samtidigt höja det ”goda” samt hjälpa kroppen att absorbera hjärtvänliga vitaminer såsom betakaroten och lykopen.

Tomater – Lykopen är ett viktigt näringsämne i kampen mot cancer, en riktigt bra källa är rosiga, röda tomater. Att äta dem kokta i pastasås eller i tomatsoppa ökar faktiskt mängden karotenoider i din kropp som är så viktiga i kampen mot cancer.

Bönor – I en studie gjord på äldre personer i Australien, Japan, Sverige och Grekland fann forskarna att deltagare minskade dödsorsaken med 7-8 % för varje 20 grams dagligt intag av baljväxter som de åt. En kost rik på bönor och baljväxter ökar nivåerna av fettsyran butyrat vilket kan skydda mot cancerns tillväxt enligt en studie från Michigan State University.

nyttigt