Hem TVApple TV (tvOS) Test: Nimbus Wireless Controller (iOS)
nimbus wireless controller Guld

Test: Nimbus Wireless Controller (iOS)

Apples ekosystem iOS sammanbinder deras enheter iPhone, iPad och Apple TV, som numera har sin egna version av iOS, kallad tvOS. Just Apple TV 4 har varit en aggressiv satsning från Apple att ta både mediabox-andelar men även satsa på spelupplevelser på tv. Som ni kan läsa i recensionen så funkar spel med fjärrkontrollen hyfsat bra och påminner om spelupplevelsen på gamla Wii, men i ärlighetens namn kan rörelse- och pekontroller aldrig ge den proffsprecision som krävs för annat än strategi, väldigt casual tidsfördriv och partyspel. Ni som går i köptankar kring Apple TV bör dock vänta till i höst då en uppgraderad version med 4K- och HDR-stöd släpps (och förhoppnings HVEC 265-stöd).

nimbus wireless controller

Danska SteelSeries insåg att vad Apples iOS-enheter behöver är en riktig spelkontroll. Nimbus Wireless Controller är en Bluetooth-baserad, trådlös spelkontroll som lånar mer än lite inspiration från Xbox Ones suveräna handkontroll (och varför inte kopiera de bästa när man ändå är igång?). Tyngden ligger bra i handen och knapparna känns sköna i stunsen. Hela kontrollen andas byggkvalitet även om vi tyckte styrkorset kanske kändes lite stumt (men det används ju ändå inte så ofta). Kontrollen parar sig enkelt via Bluetooth och sen är det bara att lira loss på valfri Apple-enhet. Nimbus Wireless funkar också med en stationär Mac men kräver då lite handpåläggning och programvara för att ställa in knapparna rätt, så fokus är helt klart iOS/tvOS. Det tog exakt tre sekunder att koppla ihop Nimbus till vår Apple TV 4 och sen kunde vi styra i menyer och sätta igång och spela.

Nimbus finns även i vitt. Man försöker inte dölja vem man inspirerats av.

Hela upplägget känns extremt väl genomfört och intuitivt (återigen från Xbox). Knapparna – som är markerade A, B, X och Y, precis som på Xbox – låter dig välja med A och backa med B. Du har också en Menu-knapp som funkar som Home-knappen på din iOS-enhet. Det vore en underdrift att säga att Nimbus lyfter spelupplevelsen på Apple TV – den fullkomligt revolutionerar den! Kontrollen är pigg och extremt exakt i avläsningen, både i fråga om analog styrning och de tryckkänsliga knapparna. Varmt rekommenderade Apple TV-spel som Duck Tales: Remastered och Leo’s Fortune kändes precis som att spela dom på vilken modern konsol som helst (Xbox One till exempel). WaveRacer 64-doftande Riptide GP: Renegade är vansinnigt snyggt på Apple TV, men var i princip ospelbart med fjärrkontroll; alldeles för spattigt och inexakt, vilket satte svårighetsgraden mer i styrningen än själva spelet. Nu är det ett riktigt racingspel där du faktiskt kan bli bättre och spela upp dig på skicklighet. Som natt och dag med denna kontroller. Detsamma kan sägas om suveräna Rayman Adventures och underskattade Heroki – helt andra spel med en riktig kontroller. Och varför inte återuppleva några av SEGAs spelklassiker, nu när du kan styra dom ordentligt?

riptide gp renegade

Snygga Riptide GP Renegade går äntligen att spela tack vare Nimbus.

Nimbus kommer laddad direkt ur lådan, räcker ca 35-40 timmar och när du behöver ladda den så gör du det enkelt via din Lightning-kabel som du lär ha ett gäng av (kabel ingår ej).

Det enda problemet vi upplevde under testet var att vissa spel började hacka när Bluetooth-kontrollern var inkopplad, exempelvis härligt meditativa Alto’s Adventure. Det spelet går å andra sidan utmärkt att spela med fjärrkontrollen eller touch då man i princip bara behöver klicka i rätt tid och lagom länge. Detta är också troligtvis en bugg i Apples hantering av Bluetooth: vi har upplevt liknande problem med Airplay som hackar i bild och ljud när vi speglat till annan enhet och lösningen där var att stänga av Bluetooth på enheten vi skickar Airplay-strömmen ifrån.

raman adventures

Nu ser inte Rayman Adventures bara ut som ett konsolspel – det känns som ett också med Nimbus.

Ett annat smolk i bägaren är priset på Nimbus Wireless Controller. Det ligger i skrivande stund på emellan 550-800 kr och det är mycket pengar för en spelkontroll, faktiskt dyrare än vad en extrakontroll till PS4 och Xbox One kostar. Men så är det ju skillnad på mängd sålda enheter och att Sony och Microsoft också tjänar pengar på sin egna konsoler och ekosystem, vilket Nimbus inte gör hos Apple då detta bara är ett tredjepartstillbehör. Och det är ett fantastiskt bra sådant som verkligen förvandlar dina enheter till något som liknar konsoler. Hade bara prislappen legat närmare 400 kr så hade toppbetyg varit givet.