Hem SpelPC Recension: Ni No Kuni 2 – Revenant Kingdom
ni no kuni 2 Guld

Recension: Ni No Kuni 2 – Revenant Kingdom

(Se vår videorecension med sekvenser från spelet, klicka ovan!)

Studio Ghibli är förvisso inte direkt involverade denna gång, men essensen och estetiken lever i allra högsta grad kvar i Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom. Evan Pettiwhisker, en pojke med kattöron och tillika titeln kung i riket Ding Dong Dell, utsätts för en statskupp av råttfolket under general Mausinger. Tillsammans med Roland, som kommer ifrån vår värld (där han till vardags är president i USA!) och flertalet följare genom spelet så måste han kämpa sig tillbaka till sin rättmätiga plats som kung och bygga ett nytt rike, där alla kan leva lyckligt i alla sina dagar.

ni no kuni 2

Låt dig inte luras av den något barnsliga sago-tonen, Ni No Kuni 2 är både roligt, engagerande och faktiskt berörande. PS4 Pro-ägare får både 4K, HDR och 60 fps (med dippar här och var) vilket gör detta till en total visuell smällkaramell och balansen mellan enkla arkadstrider, RPG-inslag och strategi känns i det närmaste perfekt. Att det kommer ett SimCity-light inslag efter några timmar gör det hela än mer överraskande och roande.

ni no kuni 2

Ni No Kuni 2 är det roligaste JRPG-spelet sen Final Fantasy VII – och det säger inte lite, eftersom Square Enix sjua är epokgörande för genren i västvärlden. Vi får se om Sonys remake av den någonsin dyker upp (och i vilken form – kanske till Playstation 5?) men just nu på Playstation 4 är Ni No Kuni 2 det bästa i genren. Om du är en sån som måste ”göra och ta allt” får du räkna med viss upprepning under de ca 35 timmar som spelet håller på, men följer du bara huvudhistorien kan du klara det på betydligt kortare tid än så.

Stark kandidat till Årets Spel 2018 redan i mars!