Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Monster Hunter World
monster hunter world recension Silver

Recension: Monster Hunter World

Det är svårt att överdriva hur stor Capcoms Monster Hunter-serie är i Japan. Caféer, nöjesfält och otaliga utgåvor till Nintendos 3DS, som fortfarande verkar vara japanernas go-to-system för bärbart, kanske kan ge en fingervisning om det. 3DS är en härlig, liten maskin men för ett open world-spel som Monster Hunter är den inte optimal. Resurserna räcker inte till och mitt i de spännande jakterna på nästa, episka vidunder så avbryts man av en trist laddningsskärm och spänningen avtar.

monster hunter world

Detta fixar Monster Hunter World med råge, då resurserna i PS4 och Xbox One är betydligt större och spelet ser ut och känns som vi tror Capcom en gång visualiserat det. PS4 Pro-versionen får dessutom tre grafiklägen där du kan välja fokus på högsta bilduppdatering (vårt val), högst upplösning (upp till 4K) eller fler grafiska detaljer, såsom bättre skuggor och texturer. Då detta är ett actionspel med rollspelsinslag så fann vi det extra flytet mest givande. Du måste tyvärr starta om spelet helt för att växla mellan lägena, men prova vad som passar ditt spelande och öga bäst.

Samma tre lägen gäller Xbox One X-förbättringen och här märks faktiskt den extra krämen i Microsofts maskin, som ger varierande men ändå minst 30 fps även i 4K-läget, samtidigt som man ibland når kanske 45-60 fps i mindre krävande miljöer (även här med HDR). High Frame rate på Xbox One X gör faktiskt inte så stor skillnad i flyt, utan mest märker man att upplösningen sjunker (ganska betydligt). Därför skulle vi faktiskt rekommendera 4K-läget eller enhanced graphics, som ger fler detaljer.

monster hunter world

Likt tidigare delar är Monster Hunter World ett omfattande action-rollspel där du väljer kön och utseende på din figur, vapen till dig och din side-kick till kattdjur (Palico) samt tar dig an utmaningar att jaga ikapp och fälla de fetaste monstren. En av de stora upplevelserna är att spela tillsammans med vänner eller andra spelare via multiplayer på nätet. Trots att vi fått en tidig slutversion och väldigt få människor hunnit befolkat World:en, så kan vi säga att adrenalinrushen när man snackar ihop sig över headset om hur man ska dela upp teamet och följa den där mastodonten – som är på sina sista ben, som den just lagt på ryggen – fångar den bästa essensen av spelupplevelsen. Visst, spelet är absolut njutbart även i singel player, men en stor del av charmen, pulsen och innovationen försvinner då och ersätts med viss upprepning och linjärt spelande – även om inslag som att monster kan hamna i luven på varandra och plötsligt vända en fight som såg ut att gå och skogen, såklart roar och överraskar.

monster hunter world

Monster Hunter World består av sin beskärda del menyer, undermenyer, knappar, kortkommandon att komma ihåg och inslag såsom att äta viss mat för att få buffs, tillverka vapen av loot, sälja och köpa och så vidare (det är ju ett japanskt action-rollspel, vad förväntade du dig?). Så var beredd på att lägga lite tid på inlärning, vilket kan kännas tradigt, men är värt det när du fått häng på allt. Ju längre in i spelet du kommer desto större och mer spektakulära monster möter du. Personligen ser vi fram emot att fler kommer online så att vi tillsammans kan fälla nästa stora best på listan!