Jaga monster i ultra-snyggt spel från Capcom.

Monster Hunter World ingår i den sortens spel som kan sluka all min lediga tid om jag inte passar mig. Spelet bygger på att du ska jaga nästa monster, skapa bättre vapen & utrustning och lära dig bättre sätt att jaga på. Det är en stor sandbox-miljö som är fullt av varelser, men du har alltid en specifik varelse att jaga.

När du inte jagar så äter du mat på restaurangen, träffar andra jägare och skapar jaktlag för att snärja de största monsterna på ön. So far so good. Grafiken är enormt snygg, mellansekvenserna ser ut som animerade filmer. Röstskådespelet är bra och världen känns välgjord. Du har med dig en kattliknande medhjälpare som är oumbärlig ute på jakt.

Valmöjligheterna att skapa ett unikt karaktärsutseende är nog så 100-procentigt som det kan bli. Du kan till och med välja vad din karaktär ska ha för röst. Det är inte två val av röster utan en säkerligen en bra bit över 20 stycken, för det var där jag stannade.

Jag testade spelet i cirka en och en halv timme och detta är mina förstaintryck. Vad är negativt då? Det kan nog lätt bli tjatigt. Jaga monster, bygga rustning, jaga nya monster… Nu kunde jag inte prova multiplayerläget, vilket ju är hela poängen med spelet, så det är mycket möjligt att spelets enkelhet vägs upp av ett aktivt multiplayerläge.

Sen är det lite andra smågrejer. Här finns återkommande mellansekvenser: när du äter på restaurangen, till exempel, så är det samma cut-scene oavsett vad du beställer och äter. Det är samma animation varje gång du blir hämtad till en ny del av ön. Fåniga saker att irritera sig på kanske, men det blir snabbt tjatigt att se samma animation om och om igen och ärligt talat känns det lite billigt år 2017.  Sen irriterade jag mig på en spelsektion där jag ska gömma mig för varelser. Bara för att jag sitter på huk så ser de mig inte, oavsett om de så går rakt igenom min karaktär…

Kontroller är lätta att lära sig, men fighterna blir snabbt repetitiva och man bör inte välja fel vapen.  En del vapen är extremt långsamma och innan man har lärt sig vad som är vad så kan det stå en dyrt ute i jaktmarken.

Sammanfattningsvis är det här inte ett spel som jag normalt sett intresserar mig för, just för att det är lite av ett evighetsspel. Det är alltid nästa varelse, nästa quest och nästa grymma pryl som du ska ha. Lätt att komma in i och svårt att sluta. Men inom ett par veckor får ni veta om jag får äta upp mina ord.

Monster Hunter World släpps 26 januari 2018 till PS4 och Xbox One. Recension av hela spelet kommer såklart på senses.se.