Hem Spel Recension: Mario Kart 8 Deluxe (Switch)
mario kart 8 deluxe recension Guld

Recension: Mario Kart 8 Deluxe (Switch)

Det är nu nästan tre år sen Nintendo släppte det sublima Mario Kart 8 till den sorgligt underskattade Wii U. Att redan från början ha beslutat att återutge samma spel till sin nästa konsol – Nintendo Switch (som redan blivit en mega-hit, försäljningsmässigt), visar sig vara ett genidrag. Förutom den ultimata versionen; med alla DLC-paket inkluderade och snyggare grafik, så får vi även en annan efterlängtad nyhet: ordentligt multiplayer-battle-läge!

mario kart 8 deluxe

För dig som vill läsa mer om själva spelet så rekommenderar vi vår recension av Mario Kart 8 på Wii U. Deluxe-utgåvan på Switch bjuder oss på 1080p i 60fps i dockat läge (och det är en helt perfekt upplevelse!) samt 720p och 60 fps i bärbart (samma som Wii U alltså). Utöver det så kommer alla figurer och banor upplåsta från början (inklusive de som släpptes i två separata DLC-paket på Wii U) samt att vi får två fordon från Splatoon, en ny Koopa Clown Car och några fler spelbara figurer i form av Mii-baserade versioner och gänget från just Splatoon.

Mario Kart 8 Deluxe fångar så perfekt vad Nintendo alltid varit, i sina bästa stunder. Bara den briljant enkla manualen – som består av en utvikbar folder med kontroller – beskriver exakt hur enkelt och 100% spelbart Mario Kart 8 är. Som på den gamla goda tv-spelstiden. Det är direkt, roligt, extremt vanebildande och bjuder på ständigt nya tekniker och fyndiga genvägar på banorna du trodde att du kunde utantill. Deluxe-versionen återinför ett inslag från GameCubes Mario Kart: Double Dash – dubbla bonusboxar. Tyvärr kan du inte, som i Double Dash, välja i vilken ordning du vill använda bonusarna.

mario kart 8 deluxe

Koopa Clown Car

Men den riktigt roliga överraskningen med Mario Kart 8 Deluxe är hur bra online-multiplayer-läget blivit! Medan det kändes som ett hafsverk på Wii U, så är det nu ett strålande komplement till grundspelet, med klassiska spellägen som Balloon-fight och det kull-liknande Shine-Thief till det lagbaserade Cops and Robbers (Polis och Tjuv) där ena laget ska gripa alla eller se sig själva slagna när ”tjuvarna” håller sig undan och fritar varandra från finkan.

Det är – helt uppriktigt – svårt att att finna några större fel på Mario Kart 8. Spelet förkroppsligar spelglädje, kul och attraktiv grafisk design samt presentation och är fruktansvärt kul att spela både ensam eller med vänner (live eller online). Att köra fyra spelare lokalt på en Switch funkar bra (med motion-controllers) även om det blir väldigt, väldigt smått (både i bild och att hålla själva kontrollen i handen) men samtidigt kan du göra upplevelsen hur ”proffsig” som helst med flera Switchar, Controller Pro och otaliga tävlingslägen. Kritik skulle väl kanske kunna vara att spelet kunnat bjuda på åtminstone någon ny cup med tre-fyra nya banor och vissa kanske ifrågasätter om fullspris är rimligt för ett spel de spelat senaste tre åren? Vår åsikt är att när ett spel är så bra som detta och dessutom kommer i förbättrad version till ett modernare format, så är det solklart värt det.

mario kart 8 deluxe

Cops and Robbers (Polis och Tjuv)

2017 kommer att bli ett fantastiskt år för Nintendo.