Nya affischnamnet för Polaroid vill inte att du ska härma honom. Eller?

Måns Zelmerlöw har gjort vad man kan kalla raketkarriär. Från finnig och lite okammad tonåring i Idol, så vann han över juryn och svenska folkets hjärtan med sin vita tandrad och breda Måns-leende. Han blev så poppis att han till och med blev tillfrågad om att leda Sveriges prestigeprogram nummer ett – nej, inte Melodifestivalen (fast den också), utan Allsång på Skansen, vilket han gjorde i tre somrar i rad från och med 2011. Han har också hunnit med Melodikrysset, Let’s Dance, Dansbandskampen och Så ska det låta – en onekligen diger meritlista och fullt ös i kalendern för den 31-årige programledaren/sångaren från Lund. Hans största bedrift är nog att vinna Eurovision för Sverige 2015 med låter ”Heroes”, där han slog ut Rysslands bidrag och drog ihop imponerande 365 poäng och gjorde att Eurovision återigen hölls i Sverige, kort efter Loreens vinst med ”Eurphoria”. Måns är snart aktuell med sitt sjunde studioalbum ”Chameleon”.

polaroidkamera

Nu kan Måns även lägga ”talesman” eller affischnamn för glasögontillverkaren Polaroid på CV:t. Vad polariserade glasögon är vet nog de flesta: att glasen bara släpper in ljus i ett plan, samtidigt som de skyddar mot reflektioner. Ett test för att kolla om glasögon verkligen har polariserade glas är att ta två par och hålla dem mot varandra vid 90-graders vinkel – glaset under ska då blir märkbart mörkare, eftersom nästan inget ljus då släpps igenom. Men vad de flesta nog inte vet (eller tänker på direkt) är att tillverkaren Polaroid först gjorde sig känd inom ett annat skrå: nämligen kameror. Du har säkert hört talas om (eller kanske upplevt på 80-talet?) Polaroid-kameran, den tekniska innovationen som tog en bild och sen skrev ut den på studs i själva kameran (med 30-60 sekunders framkallningstid efteråt i dagsljus). Ah, minnena.

Vad Måns och Polaroid ni har för hemlighet ihop kan du se i videon ovan, som skojar friskt med ”influencer”-konceptet.

Detta är en annons från Polaroid, men texten är vår.