Hem SpelPC Recension: LEGO The Incredibles

Recension: LEGO The Incredibles

Det är helt galet att tänka sig att Pixar-filmen The Incredibles (eller Superhjältarna, som den fick heta på svenska) hade premiär för 14 år sedan. Filmen blev en enorm succé och en uppföljare var något som direkt diskuterades. Det tog dock ända till 2018 innan det blev premiär på The Incredibles II, som i skrivande stund har gjort succé på biograferna i USA, men ännu inte i Sverige än då vi måste dubba den först. Så vi får snällt vänta till augusti innan vi får se vad superfamiljen Parr hittar på denna gång.

Under tiden får vi glädjas åt att spela det här fasligt underhållande spelet som är baserat på både den första och den andra filmen och härmed kommer min enda lilla, fåniga kritik: det är synd att spela spelet innan man ser nya filmen, om man inte vill få den spoilad.

Spelet startar precis där första filmen slutar och snabbt får vi kasta oss in i ett nytt äventyr. Som sagt vill jag vill inte berätta för mycket för att man inte ska ha tråkigt när man ser tvåan, men i vanlig Lego-stil så är alla mellansekvenser välgjorda, välspelade och kul. Jag var helt hundra på att de hade fått tag i alla originalröster – för det lät förvillande nära . men det visar sig vara andra röstskådespelare som gör grymma jobb att låta som Samuel L. Jackson, Craig T. Nelson och resten av gänget. Vissa röster är dock de riktiga från filmen, bland annat Edna Mode som görs av regissören Brad Bird himself.

Gameplay från Nintendo Switch.

Jag har spelat ett stort antal Legospel och recenserat två stycken vår Youtube-kanal. Grunden är exakt densamma denna gång. Det går ut på att slå sönder saker för att få mynt, som man sen kan låsa upp figurer, utrustning och andra kul saker för och du kommer även hitta bitar som studsar som symboliserar att du kan bygga något nytt för att komma vidare till nästa nivå eller ibland att det är någon bonusgrej. Speluppbyggnaden är också densamma i tredjepersons-vy. Inför denna recension så har jag spelat spelet på Nintendo Switch. Switchen är en ganska ny bekantskap för mig och det tog därför en liten stund innan jag fick ordning på knapparna. Spelet håller en som vanligt ganska hårt i handen, men det finns ändå en del grejer som man faktiskt får ta och klura lite på för att få det att fungera och komma vidare till nästa steg.

De tidigare Lego spelen har haft samma uppbyggnad, Star Wars-spelen var man i Cantinan och kunde välja de olika banorna och i Batman-spelen så var man i Batman grottan och där kunde man välja banorna. Här är det lite annorlunda efter att man har klarat av den första delen med skurken The Underminor, som dyker upp i slutet av första filmen. Då kommer man in i en mer open world-känsla. Du kan åka var du vill i staden och lösa brott och hjälpa människor. Varje hjälte du spelar har även sina speciella krafter.  Förr så var du tvungen att låsa upp freeplay efter att du hade löst en bana och då kunde du välja vilken gubbe du ville. Nu så kan du välja gubbe när du vill i free roam-läget.

Spelet är sanslöst snyggt och flyter på finfint på Switchen, utan lagg och andra otrevligheter. Det är massor som händer och ibland kan jag känna att när man spelar det på den medföljande skärmen kan det bli lite pluttigt i bild. Dock så går ju den att spela på din TV så det är ett icke problem egentligen. Jag håller även på att testa spelet på Xbox One och en utvärdering av det kommer inom kort på senses Youtube-kanal.

Slutligen så vill jag säga att av de LEGO-spelen jag har kört så är nog det här det mest utvecklade och roliga. Det är ett sanslöst stort spel med många timmar som du kan spendera med Familjen Parr innan du har löst och gjort allt. Det här är verkligen ett måste, som Lego-fan, som Incredibles-fan och framför allt om du som jag, är kombination av de två!