Hem Film & TVBlu-ray Recension: The Lego Ninjago Movie (UHD)

Recension: The Lego Ninjago Movie (UHD)

Jag är ett LEGO-fan. Jag älskar verkligen dessa danska plastbitar. När jag var liten kunde jag sitta i timmar och bygga olika saker. Jag byggde fungerande Transformers-robotar; bland annat en som var en bil, sen vände man upp och ned på den och den förvandlades direkt till en robot. Jag byggde krock-bilar (det fanns metall-bilar som hade olika skador som syntes när man krockade dem, såna byggde jag i LEGO) och jag byggde fungerande pistoler med mantelrörelse och avtryckare. Allt detta helt utan hjälpen av internet, som inte blev allmängods förrän tio år senare.

Som vuxen slutade jag nästan helt med LEGO med villfarelsen att det ju är för barn – ända tills Star Wars LEGO gjorde entré. Nu köper jag mig en byggsats då och då, när jag behöver muntras upp eller fira något. När The The LEGO movie hade premiär 2014 var jag på plats i biosalongen och likaså när – den i min mening helt mästerliga – The LEGO Batman movie hade premiär tre år senare. 2017 släpptes ytterligare en LEGO-film: The Lego Ninjago Movie och det är dagens betraktelse.

Lloyd (Dave Franco) har inte det lätt. Inte nog med att han är en ninja-hjälte ihop med sina fyra vänner utan han är även son till den onde och galne Garmadon (Justin Theroux). Den kombinationen är inte helt lätt då Lloyd går i skolan och alla vet vem hans pappa är. De tråkar honom för det och hans enda flykt är att vara Gröna Ninjan. Med hjälp av sina vänner och deras högteknologiska dräkter så bekämpar de Garmadons försök att invadera och förstöra staden Ninjago. Ninjornas läromästare är Master Wu (Jackie Chan), som är även Garmadons bror (jupp, alla är mer eller mindre släkt…) och han har det ultimata vapnet. Ett vapen som är så farligt att man absolut inte får använda det. I ett desperat försök att en gång för alla rädda Ninjago från Garmadons framfart bryter Lloyd alla regler och använder det ultimata vapnet. Ett beslut som får ödesdigra konsekvenser…

The Lego Ninjago movie är på en solid tredjeplats bland LEGO-filmerna. När jag hörde talas om denna så trodde jag att det var en billigare och lite enklare film, men så är det på intet sätt. Animationerna är perfekta, de har lagt ned otrolig tid på att få det hela att se ut som det är stop-motion-animerat. Man har till och med jobbat så att inga legobitar böjs på onaturliga sätt. Bitar kan vara ur sin led, men aldrig att de böjs. De har också, via Jackie Chan och hans team, fått LEGO-figurerna att utföra riktigt snygga, koreograferade Kung-Fu-slagsmål.

Dock så har filmen inte samma humor och tempo som sina föregångare. The Lego Movie och The Lego Batman Movie. Dessa båda är långt bättre när det gäller manus och regi, de har en annan rytm och de bjuder på fler skratt. I The Lego Ninjago movie har man försökt sig på samma sak men det har inte lyckats, även fast man haft hela tre regissörer och tretton (13!!) manusförfattare. Humorn är ansträngd och filmskaparna har varit lite för glada i att deras skådespelare är duktiga improvisatörer, så man har bara släppt dem fria. Det blir sekvenser med ändlös dialog mellan plastfigurer som går, står eller sitter ned och pratar. Det känns lite som slöseri med resurser. Nu är det på inget sätt dåliga skådespelare med i filmen, men de hade behövt hållas kortare.

Dave Franco som Lloyd och Justin Theroux som Garmadons samspel är kul och fungerar bäst i filmen. Det finns bland annat ett samtal på en mobiltelefon i början av filmen som är riktigt roligt. Jackie Chan har vanan inne att låna ut sin röst till animerade figurer (med Kung Fu Panda i bagaget), här får han också spela affärsägaren Mr Liu som är med i filmens live-action sekvenser i början och slutet av filmen.

Sammanfattningsvis hade jag ändå rätt roligt när jag såg The LEGO Ninjago Movie. Visst når den inte samma höjder som de andra två LEGO-filmerna, men den har flera riktigt bra sekvenser. Bild och ljud på skivan är av toppkvalité (animation brukar ju vara 100% kontroll på båda) och skivan är proppad med extra-material. Här finns kommentarspår, bakom-kulisserna-dokumentärer och lite annat smått och gott. Ett helt klart värt inköp. Ultra HD-utgåvan som jag tittade på hade även med en Blu-ray-version av filmen. Som LEGO-fan rekommenderar jag The LEGO Ninjago Movie – även om den har en del tillkortakommanden.