Hem Teknik / PrylarLeksaker Recension: Lego Batman Movie Story Pack (LEGO Dimensions)
lego batman movie story pack Silver

Recension: Lego Batman Movie Story Pack (LEGO Dimensions)

lego batman movie story pack

Den stora haussen kring Toys-to-life må ha kylts av ordentligt i och med att Disney kastade in handduken kring Disney Infinity (synd, precis när det började blir riktigt bra i och med version 3.0). Samtidigt intar Activision en lite avvaktade hållning kring Skylanders och meddelar att man istället för ett nytt spel i år ”fortsätter att stödja Imaginators” (oklart vad det i praktiken betyder – expansioner?). LEGO Dimensions har inte heller släppt någon ny del i spelserien i egentlig mening sen det kom 2015, men man fortsätter att släppa expansioner baserade på LEGO-fierade versioner av kända filmer och varumärken. Ghostbusters kom ju i både klassisk och feministisk 2016-tappning, Fantastic Beasts and where to find them och nu bioaktuella LEGO Batman Movie.

The LEGO Movie är en stor favorit för många på Netflix, kanske för att den har så kul tempo och är späckad med populärkultur-referenser som även underhåller vuxna. LEGO Batman Movie fortsätter i lite samma spår, med den cyniskt roliga Läderlappen i fokus denna gång. Batman-figuren fick du ju med i grundpaketet till Dimension (som krävs för att spela denna expansion) så här får du istället Robin och Batgirl.

lego batman movie story pack

Detta expansionspaket, som kan liknas vid en slags DLC, innehåller sex rätt omfattande banor med en hel del utmaningar och kluriga pussel som lär hålla både stora och små sysselsatta en bra stund. Du som sett långfilmen vet ungefär vad som väntar, för dig som inte gjort det sparar vi överraskningen att upptäcka de olika historierna och banorna själv. Men vi kan väl säga att det är både action till fots och i batmobilen, samt Batmans detektiv-skills som erbjuds.

Eftersom LEGO Dimensions fortfarande har en stor fanbase på äldre format (PS3, Xbox 360) så sätter dessa lite av ett glastak för vad som kan göras med varje expansion, som inte kan bli för avancerad eftersom den måste fungera på snart tio år gamla maskiner. Men det är som förväntat, färgglatt, fantasirikt och lite buggigt här och där.

Och som vanligt är LEGO Dimension och dess expansioner ganska saftigt prissatta, detta paket får du betala ca 450 kr för, vilket inte är långt ifrån ett helt nytt fullprisspel. Å andra sidan är det hög kvalitet och för fans av filmen, LEGO-spelen och toys-to-life är det inget att fundera på utan bara att slå till på.

PS Samtidigt släpps också två funpack med Knight Rider och bilen Kit samt en silver-version av Batman från LEGO-filmen (ca pris 150 kr styck).