Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: The Last of Us – Remastered (PS4)

Recension: The Last of Us – Remastered (PS4)

Spelet the The Last of Us från Naughty Dog, var med en rätt stor marginal förra årets absolut bästa spel. Frågan är om det inte är ett av topp 10-spelen genom tiderna. Med fantastiskt produktionsvärde, grymt röstskådepeleri och en teknisk briljans som suger in spelaren i en dystopi man sällan skådat, så visade Naughty Dog ännu en gång att deras Playstation-exklusiva hits som Uncharted-spelen, inte var lyckträffar.

Storyn utspelar sig i USA, i en inte alltför fjärran framtid. Ett plötsligt utbrott av en infektion förvandlar människor till zombies i rasande takt. Huvudkaraktären Joel har förlorar allt och kämpar nu såväl för överlevnad mot smittan, som mot den alltmer hårdföra regeringens militärstyre. En rebellgrupp som kallar sig för Eldflugorna ber honom leda en ung flicka, Ellie, till säkerhet. Ellie och Joel ger sig tillsammans ut på ett äventyr som både kommer att testa deras överlevnadsförmåga, såväl som utveckla deras relation (platoniskt, till en far-dotter-relation). Som spelare kontrollerar du oftast Joel men får ömsom spela också ur Ellies perspektiv och uppdrag. Naughty Dog släppte en hyllad DLC som hette Left Behind förra året och fokuserar helt på Ellie och hennes bakgrund. Den expansionen ingår i denna utgåva av spelet.

last of us left behind

Spelet är i korthet ett action/survival horror-spel ur tredjepersonsperspektiv (liknar alltså mycket Uncharted, minus skräcktemat). Som vi kommit att förvänta oss så bjuder upplevelsen på otrolig grafik, omväxlande miljöer och välskrivet manus och spelsituationer. Faktum är att The Last of Us fullkomligt knockade alla på PS3 förra året – inte bara för att det var ett superbra spel, utan för sin grafiska fulländning. Ingen kunde tro att en sju år gammal konsol var kapabel till så realistisk och stiliserad grafik som spelet stoltserade med. På PS4 behåller man givetvis alla detaljer, fina animationer och ansiktsmodeller, men man använder den extra kraften i maskinen till att ge oss allt i högre upplösning (1080p) och 60 fps istället för 30 fps (du kan växla mellan lägena och se skillnaden själv). Vissa gillar inte 60 fps, men vi älskar det. Man får en helt annan smidighet i rörelserna och spelet såväl flyter bättre som känns ännu mer filmiskt i mellansekvenserna. I slutändan är det en vanesak, men jag tror att då 60 fps blir standard kommer vi uppleva gamla spel i 30 fps som duktigt sega.

Även om grafiken är det som står ut, så måste man nämna ljudet också. Förutom kvaliteten på spelet från skådespelarna (som vi redan hyllat, Troy Baker är ett geni) så bjuds det också ett professionellt, finstämt gitarrsoundtrack signerat Hollywood-kompositören Gustavo Santaolalla. Surroundeffekterna stämmer också bra och fungerar faktiskt att höra var en zombie kan komma ifrån, eller rör sig rätt i ljudbilden i förhållande till din figur.

The-Last-of-Us

Allt med The Last of Us andas kvalitet, från första rutan. Naughty Dog har alltid varit fantastiska på att bryta ny, teknisk mark – alltifrån Jak & Daxter som laddade enorma världar medan man spelade och skapade illusionen av sömlöshet på Playstation 2, till Uncharteds klimatiska actionscener á la värsta Hollywoodfilmen  (du minns väl första sekvensen hur tvåan börjar?) och man tar ytterligare steg mot perfektion med detta spel. Spel ska inte vara filmer med knappar. Men ett bra spel ska dra in oss och få oss att bry oss om karaktärerna, precis som en film. Därför var vi först lite skeptiska till hela zombie-grejen, som känns lite pajjig på pappret, men som görs så bra här. Nu har vi förvisso inte zombie-infektioner i världen (eller vi tror inte på det iaf), men visst har vi farliga, dödliga sjukdomar som potentiellt kan sprida sig snabbt och skapa förödelse även i vårt högteknologiska samhälle (tänk Ebola). Filmer och böcker på temat, till exempel World War Z, visar också att zombie:r kan vara mer än Day of The Dead.

Om du spelat The Last of Us förut på PS3 och gillat det, så förtjänar absolut den upphottade PS4-versionen din uppmärksamhet och din investering. Det är ett spel som tål att spelas om och med all ökad detalj och grafisk upputsning så känns det ibland nästan som ett helt nytt spel. Du får också DLC:n på köpet. Ja, spelet har givits ut nära inpå originalreleasen och nej, vi kan inte enbart se fram emot remakes på next-gen, utan behöver unika, nya spel. Men grejen med The Last of Us är att det är så unikt och så bra, att det inte blir vilken remake som helst. Har du inte spelat det är det ett absolut måste. Om du har spelat det och – mot förmodan – inte gillade det, så lär väl inte den tekniskt förbättrade PS4-versionen göra mycket för dig. Men vi tror den senare kategorin är försvinnande liten. Investerar du bara en timme i spelet så ser vi inte hur du skulle kunna slita dig.

Själva letar vi nu 12 nya timmar att uppleva det igen. Och det, om något, säger en del om spelets kvalitet och impakt på oss.