Den moderna vetenskapen har börjat upptäcka kraften i våra kryddor och dess fantastiska  inverkan på vår hälsa och vårt immunförsvar. Det finns övertygande bevis för att man med hjälp av kryddornas stärkande egenskaper kan få hjälp att hantera vissa kroniska sjukdomar (dock är det alltid smart att prata med sin läkare). Här kommer en lista på sju av de mest kraftfulla och läkande kryddorna som kan lindra besvär och hålla oss friska.

Gurkmeja
Kommer från samma familj av kryddor som ingefära. Båda växterna har värdefulla egenskaper som kan hämma inflammationen hos personer med artros samt blockera bildningen av vissa cancerformer. Vid användning av gurkmeja kan det vara bra att även blanda i lite svartpeppar eftersom detta hjälper kroppen att ta upp gurkmejan mer effektivt.

Passar bra till: Vitlök, citrus, curry
Egenskaper: Dämpar inflammation, hämmar tumörer

gurkmeja

Gurkmeja

Salvia
Naturläkare rekommenderar att man dricker lite salvia-te om man har upprörd mage eller halsont. Forskning tyder även på att örten kan förbättra vissa symptom på tidig Alzheimers genom att förhindra ett nyckelenzyme från att förstöra acetylkolin, en hjärnkemikalie som hjälper vårt minne och vår inlärningsförmåga.

Passar bra till: Squash, persilja, rosmarin, timjan, valnötter
Egenskaper: Bevarar minnet, mildrar halsont

Rosmarin
Man har via studier funnit att människors minne förbättras och att de blir mer uppmärksamma sedan man sprutat in dimmor med aromatisk rosmarin-olja i studiebås. Rosmarin används ofta i marinader för kött och fågel eftersom rosmarinsyra och andra antioxidantföreningar i örten motverkar spridning av bakterier och förhindrar köttet från att förstöras.

Passar bra till: Potatis, citrus, honung, vitlök, lök,
Egenskap: Förhöjer mentalt fokus, bekämpar matburna bakterier

chilipepper

Chilipeppar

Chili peppar
Förutom att chilin innehåller en massa C-vitamin och antioxidanter så visar forskning att den även hjälper oss reglera aptit, blodsocker och insulin samt öka ämnesomsättningen (genom sitt verksamma ämne capsaicin).

Passar bra till: Ingefära, chocklad, bönor, biff
Egenskaper: Ökar ämnesomsättningen

Kanel
Studier har visat att kanel kan ha en sänkande inverkan på blodfetter och blodsocker men också att den hjälper blodcirkulation, matsmältning, andningsvägar och urinvägar.

Passar bra med: muskotnöt, alla kryddor, chocklad, frukter nötter
Egenskaper: Stabiliserar blodsockret

kanel

Kanel

Ingefära
Används traditionellt för att lindra förkyningar och magbesvär. Denna rot är liksom gurkmeja rik på inflammationshämmande componenter såsom gingeroler som sägs bekämpa vissa cancerformer och mildra artroisk smärta. Studier visar att ingefära minskar illamående efter kirurgi och kemoterapi och även graviditetsillamående.

Passar bra till: Soya sås, citrus, chili peppar, vitlök
Egenskaper: Lugnar upprörd mage, bekämpar artros smärta

Vitlök
Förutom att vitlök är väldigt gott och smakförhöjande så har den visat sig vara utomordentligt värdefull för vår hälsa. Ett regelbundet intag av vitlök kan även minska risken för stroke och hjärtattack. Den hjälper att sänka fettvärdena hos personer med förhöjda blodfetter, minskar högt blodtryck, skyddar mot blodproppar och cancer.

Passar bra till: Basilika, rosmarin, timjan, svartpeppar (till det mesta)
Egenskaper: Sänker högt blodtryck

vitlök

Vitlök