Har du bestämt dig för att låta mer träning ta plats i din vardag? Det är inte alltid det lättaste att komma igång och det finns många utmaningar och trösklar att övervinna innan man blir bekväm i sina träningsrutiner. Här är några tips du kan ta med dig för att träningen inte ska rinna ut i sanden. När du väl har fått in vanan med att träna kan det vara lika svårt att sluta som det en gång var att börja!

1. Hitta ditt varför. Varför vill du träna? Att träna bara för att ”man borde” blir lätt diffust (det finns ju så mycket annat man borde) och träningen blir inte särskilt roligt om du inte riktigt vet varför du gör det. Vill du gå ner eller upp i vikt, må bättre, kunna springa en viss distans eller bli starkare? När du har hittat ditt varför, blir det lättare att motivera dig själv till att faktiskt ta av din tid till träningen. När du hittat ditt varför kan du sätta upp mål, vilket leder oss till nästa punkt.

träning löpning

2. Sätt upp mål. Beroende på varför du tränar sätter du upp ett rimligt mål. Det kan vara att ställa upp i ett lopp, kunna göra en pull-up innan sommaren eller gå ner ett visst antal kilo. Tänk på att målet ska vara konkret, mätbart och tidsbestämt. Sätt gärna upp delmål längs vägen, ett smart sätt att motivera dig själv allteftersom, du då märker av din utveckling. Och det är ju alltid kul!

3. Omprioritera din tid och schemalägg din träning. Dina mål är viktiga – se gärna din träningstid som vilket inplanerat möte som helst för att se till att det blir av. Genom att också tala om för vänner och bekanta att du bestämt dig för att komma igång med din träning kan det kännas lättare att gå och träna – du har uttalat målet och förmodligen får du bra med peppande ord från de som vet om ditt fattade beslut. Börja lite lätt med ett par gånger i veckan för att sedan öka på träningsdosen när du kommit in i träningen ordentligt. Just nu ska du bara göra det till en vana, inte bli någon elitidrottare.

4. Ha tålamod. Ingen lyckas med fenomenala resultat första veckan, eller ens första veckorna. Var medveten om att resultat tar tid och fokusera på de små skillnaderna i början.

5. Skaffa en träningskompis. Du kommer garanterat gå iväg till dina inplanerade träningspass om du vet att någon räknar med att du ska dyka upp! Dessutom är det ofta roligt att träna ihop och ni kan peppa varandra. Ett annat alternativ är att testa dig fram på pass om du är nybörjare, då får du både gemenskap och en instruktör som säger åt dig vad som ska göras.

6. Hitta din inspiration. Vad det än må vara – 80-åringen som sprang maraton, bästa kompisen som knäböjer sin egen vikt eller grannen som gick ner tio kilo. Hitta vad som inspirerar dig, sug åt dig tips och lita på att du också kan!

Tänk på att alla en gång varit nybörjare. Du kanske känner dig osäker i början, men alla har vi varit där. Det är bara att sätta igång när du väl bestämt dig, du kommer inte automatiskt känna dig mer redo för att du väntar en vecka till – och kom ihåg att man sällan ångrar ett träningspass!