Hem SpelPC Recension: Just Dance 2017
Just Dance 2017 Silver

Recension: Just Dance 2017

Not: Detta är en kortare produktrecension som är del av en längre artikel.

Den omåttligt populära Just Dance-serien har ända sedan debuten 2009 bara fått större och större fan base. Det dyker upp i filmer (senast i fantastiska Youth) och i populärkultur-referenser. Spelet är verkligen definitionen av fysiskt och går ut på att du som spelare ska utföra olika rörelser och poser till en vald låt, efter dansare på skärmen. Poängen baseras sen på spelarens skicklighet. Det är intensivt, medryckande och inte sällan svettigt när man skuttar runt till party-dängor som Dragostea din Tei, Titanium och Can’t Feel My Face. Just Dance 2017 släpptes förra hösten till alla stora format (även Windows, för första gången) och Switch-versionen innehåller precis samma innehåll – inklusive prenumerationstjänsten Just Dance Unlimited som du får gratis i 90 dagar när du installerar spelet. För den riktigt modige (eller exhibitionistiskt lagde) finns även läget Just Dance TV, där du kan lägga ut ditt vardagsrumdansande för hela världen att ta del av (!)

Just Dance 2017

Just Dance är, förutom ett väldigt fysiskt och rytmiskt utvecklande spel, även kanon att köra som rolig träning hemma och en fantastiskt party-starter på festen! Det är enkelt och direkt nog att kunna börja spelas direkt av vem som helst (spegla bara din figurs rörelser på skärmen) men är också tillräckligt precist att man kan tävla i det på riktigt och gå full-on dance-off mot din bästa vän/rival. Extra poäng för att spelet har bra smartphone-stöd, så vänner som saknar Joy-Cons kan ansluta sina smartphones som läser av rörelserna istället (snälla, håll hårt i lurarna, det viftas en hel del!). Switchens finkänsliga Joy-Cons är också som gjorda för detta, då de kanske är de mest exakta och bäst precisonsavlästa rörelsekontrollerna idag.

Tyvärr är Just Dance 2017 till Nintendo Switch också dyrare på Nintendos nya konsol än vad det är på andra format. Switchen är ny och behöver väl dra in utvecklingspengar och trots att spelkassetterna kostar mer att tillverka på Switch än en vanlig DVD-skiva, så känns det konstigt att behöva betala mer för en produkt som egentligen inte erbjuder något extra innehåll på just det formatet? Återigen ett spel som helst ska avnjutas med andra, men som extra ”gymkort” i enspelarläget är det faktiskt ingen tråkig träning att blanda upp rutinen med då och då!