Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Test: Hori Wired Mini Gamepad (PS4)
hori wired mini gamepad Silver

Test: Hori Wired Mini Gamepad (PS4)

(Se vår videorecension med betyg på Hori Mini Wired Gamepad ovan!)

Japanska Hori ligger många gamers varmt om hjärtat då de genom åren presterat flera, utmärkta gamepads bland annat Hori Arcade Stick Mini, som är vår favorit-kontroller när vi kör arkadklassiker på retropie. Hori Wired Mini Gamepad är en trådad gamepad riktad till barn (och kanske folk med små händer). Färgglad, stabil och responsiv så har den mycket som talar för sig och tyvärr några saker som talar emot att den når de allra högsta höjderna.

hori wired mini gamepad

Spelkontrollern, som är officiellt licensierad av Sony, är bara att plugga in i USB-porten på framsidan av PS4:an och köra igång med. Plug-n-play i ordets rätta bemärkelse alltså, vilket är den stora fördelen med trådat. Kontrollern känns stadig och robust i spel, samtidigt som den också är väldigt lätt och ändå stabil – den verkar klara en del tapp och oaktsamt spelande (inom rimliga gränser, rage-quit kan säkert skicka den i tidig pension) vilket ju är perfekt när man riktar sig till de yngre spelarna.

PS4-kontroller som passar barn

Sladdar och barn är dock sällan en särskilt lyckad kombination (även om sladden är generöst tilltagen med sina tre meter i längd). Ja, Plug’n’Play i all ära, men när en vuxen väl parat ihop en trådlös kontroller via bluetooth är denna sen överlägsen på alla vis (det behöver ju bara göras en gång dessutom). Sladdar innebär risk för att man råkar dra ned konsolen i backen när man springer mot soffan eller att man sliter den med sig och skadar USB-porten – eller ännu värre; att man leker snara runt halsen på lillsyskonet (hemska tanke!). Att den är enkel att komma igång med överväger inte nackdelarna sladden för mig sig. Därför avråder vi att du sätter allt för små barn, oövervakade, med denna.

hori wired mini gamepad

Största besvikelsen, förutom sladden, är annars bristen på ett 3.5mm hörlursuttag. Sådant lyser helt med sin frånvaro och det är obegripligt, eftersom det varken är särskilt dyrt eller krångligt att stoppa in i tillverkningen. Det andra offret man får göra att kontrollern saknar touch pad, vilket alltså gör att spel som använder sig av mekaniken (skriva på touchpaden), går bort (dessa är dock väldigt få). Funktionen att trycka på touchpaden för att exemplevis få fram kartan i Witcher 3 finns dock kvar eftersom en liten, rektangulär knapp vikarierar. Här finns heller ingen inbyggd högtalare (som i Dual Shock 4) och inte heller någon ljusbar på framsidan (vilket krävs för exempelvis rörelse-baserade spel och VR).

Å andra sidan funkar Hori Mini Wired Gamepad prima till säkert 90% av PS4:ans enorma spelbibliotek och kvaliteten i styrningen och responsen är helt perfekt för små händer. Har du barn i kanske 6-7 årsåldern upp till tonåren eller själv har små händer och tycker de flesta kontroller känns för stora och klumpiga, så är Hori Wired Mini Gamepad absolut ett bra val. Tyvärr kommer den med vissa kompromisser, varav sladden och det frånvarande hörlursuttaget är de två största minusposterna för oss. Men för det rimliga priset på cirka 350 kr så ligger den ändå så pass mycket lägre än Dual Shock 4 att den säkert räcker till att börja med, i alla fall för de yngre spelarna.