Det vore ingen överdrift att säga att Santa Monica Studios, en av speljätten Sonys högst ansedda spelstudior, skapat nästan en helt egen genre med God of War-spelen. Historien om Kratos, den kale, krigsmålade, vältränade spartanske krigaren som luras att göra en dålig deal med krigsguden, Ares och sen blir en mördarmaskin på hämnduppdrag. Jag ska inte berätta för många detaljer om storyn i spelen, för er som inte spelat dem. Det finns idag fyra spel i serien till Playstation 3, samt två mindre spel som först kom till mobil, respektive PSP.

God of War – spelet som började allt. 2005 fick vi ett actionäventyr man spelade ur en fast, isometrisk vy (något alla God of War-spel behållit som ett kännetecken). Maskinen var Sonys storsäljare Playstation 2 och Kratos första äventyr skapade horder av fans och banade vägen för en massa spel som kopierade konceptet, såsom EA:s inte helt oävna Dante’s Inferno och till viss del, Darksiders.

Första spelet om Kratos - God of War, kom till PS2 och hade för den tiden imponerande grafik

Första spelet om Kratos – God of War, kom till PS2 och hade för sin tid imponerande grafik

God of War 2 – blev ett av de sista spelen till Playstation 2, som imponerade storligen i fråga om maskinens kapacitet. Häftiga bosstrider och en utmärkt upptakt gjorde detta till en titel att sälja PS2:or på ända in i slutet av konsolens livscykel.

God of War 2 - Playstation 2

God of War 2 – Playstation 2

God of War: Betrayal – halvsunkig mobilversion, vars namn eventuellt syftar på förräderiet mot konceptet. Ett sidoscrollande actionspel som mest påminner om något från C64-tiden, endast värt att spela om du vill ha mer (av samma) bakgrundshistoria till Kratos.

GoW: Betrayal var till mobil och ungefär lika kul som det ser ut.

GoW: Betrayal var till mobil och ungefär lika kul som det ser ut (dessutom innan touch screen-kontroller)

God of War: Chains of Olympus – satte utvecklaren Ready at Dawn Studios på kartan. De visade att GoW-konceptet passade utmärkt att föra över PSP, som för sin tid var bra, men närmare en portabel PS2:a än PS3:a. Bra story och bärbarheten gav spelet en extra dimension.

Chains of Olympus till PSP visade att konceptet funkade bra portabelt också.

Chains of Olympus till PSP visade att konceptet funkade bra portabelt också.

God of War: Ghosts of Sparta – gav oss mer av samma som ovan, också denna gång till PSP. Kratos plågas av minnena och spöken och från sveket mot Sparta.

Ghosts of Sparta tog PSP-upplevelsen ännu närmare konsolversionen.

Ghosts of Sparta tog PSP-upplevelsen ännu närmare konsolversionen.

God of War III – tredje spelet om God of War kom till Sonys nya maskin, Playstation 3, ett par år in i maskinens livscykel (2010). En absolut krona på verket i fråga om enormt imponerande grafik, ur-feta bossfighter och våldsamheter bortom rim och reson. Vår favorit i serien så här långt!

God of War 3 pushade gränserna. På alla vis.

God of War 3 pushade gränserna. På alla vis.

God of War: Ascension – Också ett PS3-spel, men denna gång som en slags prequel, fast ändå inte från allra första början. Känns tyvärr nästan lika identitetslös och förvirrad som sin placering i historiens tidslinje. Tidvis busenkelt, tidvis svårt och ganska upprepande i fråga om speldesign, nästan lite åt det lata hållet. Nytänket bestod i multiplayer, något som vi aldrig saknat i GoW-spelen. En del snygga och häftiga bossfighter räddar som helhet inte denna, sista del på PS3, från att kännas generisk och smått oinspirerade – förutom slutbossen, som är en av de coolaste man någonsin sett i ett spel. Så totalt sett inget dåligt spel och det pressar, precis som GoW 2 gjorde på sin tid, gränsen för PS3:ans grafiska egenskaper.

Din insats i Ascension imponerade inte Kratos. Men det är OK, det kan hända alla...

Din insats i Ascension imponerade inte Kratos. Men det är OK, det kan hända alla…

God of War IV – utannonserat 2015 till Sonys senaste konsol, PS4, men med mycket lite info i dagsläget. Spännande med ny konsol-generation och frågan är vad man kan göra med den nya kraften, annat än ännu fler och större bossar? Kommer GoW-serien kanske släppa sin klassiska, fasta kamera (som också varit ett sätt att hantera grafiken, då den kan rendreras ur fast perspektiv) och ge oss full rörelsefrihet i 3D, lite á la Darksiders och Tomb Raider? Frågan är nu också om inte grekisk mytologi har tömts på gudar att ta livet av vid det här laget, så det kanske är dags att flytta sig vidare till anan mytologi? Vi väntar med spänning!

Ett hett tips för dig som vill uppleva så mycket av God of War som möjligt, så finns en utgåva till PS3 som heter God of War Saga och innehåller de fem första spelen (alltså även PSP-versionerna, som remakes) fram till Ascension, men också upphottade med HD-grafik för PS3-generationen. Helt klart en bra investering för nya fans eller för er som älskar spelen och vill ha dem uppdaterade till ett enda format. Kan i skrivande stund endast importeras från USA (t ex via Amazon) men fungerar utmärkt till europeiska PS3:or också.