Hem Spel Recension: Go Vacation (Switch)
go vacation recension Silver

Recension: Go Vacation (Switch)

Jag är en ganska ny Switch-användare och det är faktiskt den första Nintendo-konsol jag äger (har en Gameboy och ett gäng Game&Watch). När jag var liten och NES och SNES var på tapeten fick jag en Atari 1040STe istället. Tro mig, jag älskade min Atari, men spelen var många gånger bättre och fler till Nintendo. Eftersom jag hade hemdatorn så missade jag hela TV-spelsrevolutionen, under min uppväxt – något som jag tar igen nu istället. Nintendo har alltid haft en rundare, lite gulligare image än de andra konsolerna och med Go Vacation är det övertydligt att det här riktar sig till barn och familj.

Go Vaction Nintendo Switch Screen Capture

Du har fyra områden att välja mellan.

Välkommen till Kawawii Island. Här har du den ultimata semestern, den lilla ön är uppdelad i fyra områden: Här finns Marine Resort, City Resort, Snow Resort och Mountain Resort. Varje område har närmare 20 olika aktiviteter som du kan delta i. Det är allt ifrån klassisk skidåkning till vattenskidor, allt från kajak till jetski och bilrace till hästkapplöpning. Vid sidan om det så är det en ”open world”-värld som du tar dig igenom på en uppsjö olika sätt. Du kan gå, åka inlines, skateboard, rida, simma – ja, allt du kan tänka dig.

Här är ett litet urval på platser och sätt att transportera sig på.

Du samlar på olika saker, du kan fota djur, människor eller åka skidlift. Det finns ingen hejd på kreativiteten och valmöjligheterna. Detta är ett gigantiskt spel och varje område är stort och välutvecklat, proppat med andra semesterfirare. Det finns egentligen bara ett enda problem med det här spelet.

Kul med Tennis men för enkla kontroller och alldeles för lätt!

Det är för lätt…

Det är så vansinnigt lätt. Jag har inte hittat någonstans där jag kan ändra svårighetetsgrad eller om det blir svårare ju fler gånger man spelar. Men av de över 30 aktiviteter jag hann att testa innan den har recensionen skulle gå upp på världspremiär, så förlorade jag endast två gånger. Två! Alla andra gånger kom jag etta i alla tävlingar, vann alla bollsporter och fick till och med bra med poäng i sky-divingen.

Nu har jag bara spelat spelet själv och det är verkligen konstruerat för att du ska kunna spela fler spelare, upp till fyra spelare kan man vara och då kommer det ju givetvis vara roligare och svårare. Ändå så tycker jag det är synd att Nintendo inte har tänkt på att man kanske vill uppleva spelet ensam. För som sagt, med alla valmöjligheter så skulle du inte bli uttråkad i första taget.

På grund av att spelet är så sjukt lätt i enspelare-läget så infinner sig tyvärr en viss tristess i brist på utmaning.

Grafiken är fin, vackra miljöer och animationerna är rena och snygga. Spelet flyter lika bra handhållet som på TV:n. Ljudet är bra och här finns fin force feedback i kontrollerna när man rider eller kör över ojämn mark till exempel. Däremot finns det inga röster i spelet och det är ett konstigt ganska enerverande pipande ljud när folk snackar som snabbt blir tradigt.

Sen så är det väldigt ofta som spelet laddar, men till dess försvar så är det hyfsat korta laddpauser.

LOADING – En ganska vanlig syn i det här spelet.

Sammanfattningsvis så är det här inte på något sätt ett dåligt spel, det är super-välgjort och roligt, men som van spelare så blir det alldeles för lätt. Däremot så tror jag att det kommer att bli helt amazing att köra med ett gäng vänner eller spela med ens barn. Ett spel för hela familjen, helt klart, så även om det här inte var min kopp té  så vet jag att det finns många där ute som kommer älska Go Vacation – så därför kommer jag ändå att rekommendera det.