Däcktillverkningens grundläggande principer har de senaste hundra åren inte ändrats radikalt sedan John Dunlop uppfann det första, tryckluftsfyllda däcket 1888. Munkformade, består de av olika gummiblandningar som fästes på en trumma och härdas i en press under värme och tryck. De senaste åren har dock däcktillverkare, varav många mindre startups, börjat bygga helt nya koncept för däckkonstruktion som helt ändrar principerna för hur däck ska se ut och fungera samtidigt som hållbarhet, prestanda och säkerhet förbättras. Även det vanliga tryckluftsdäcket utvecklas mycket med nya mönsterkonstruktioner, ekologiskt gummi, punkteringsfrihet, självuppblåsning och så vidare. Vill du hitta de senaste modellerna rekommenderar vi http://www.falgar-shop.se där du kan hitta de lägsta priserna på alla modeller.Helt klart är dock att det snart kommer rulla en hel del bilar på vägarna med däck som inte ser ut och agerar som vi är vana vid och det är en spännande utveckling där mängder av nya innovationer kommer ha en stor inverkan på framtiden för däckindustrin.

Det kanske mest uppseendeväckande exemplet som presenterats och som vi tänkte gå in lite närmre på är ett konceptdäck framtaget av Amerikanska däckgiganten Goodyear. Det unika är att det är helt klotformat och produceras genom att skräddarsytt skrivas ut i 3D efter den specifika förarens körstil och önskemål. Däcket slog en samlad presskår med häpnad när det presenterades på Motormässan i Geneve i mars 2016. Det är verkligen ett radikalt nytänkande, troligtvis den enskilt största innovationen som gjorts inom industrin på över hundra år. Däcket kallas Eagle-360 och är speciellt framtaget för förarlösa bilar som snabbt är på ingång i våra samhällen. Enligt Goodyear innebär klotformen flera stora fördelar: Först och främst får bilen en extremt bra svängradie, då däcket kan röra sig fritt i alla riktningar vilket är en stor fördel – inte minst i städer där man vill parkera och vända på små ytor. Det tillåter även snabbare undanmanövrar, vilket räddar liv. Dessutom är de säkrare genom att mönstret ändrar egenskaper och stelnar i torra förhållanden samt mjuknar i blöta. Varje däck kommunicerar dessutom löpande med bilens styrsystem genom inbyggda sensorer som hela tiden känner av underlaget och väderförhållandet. Däcken kommer inte fysiskt att sitta fast i bilen utan istället hållas på plats genom magnetfält, likt den teknik som används för snabba Maglev-tåg som redan finns i många länder runt om i världen. Exakt när och i vilken bil det revolutionerande nya Eagle-360 däcket får sin premiär återstår att se, men idén är genial och tekniken finns i stort sett redan för att genomföra det, så troligtvis är det främst säkerhetstester som återstår.

Däck
Den andra nya innovationen vi tänkte presentera, vilken på många sätt är minst lika genial, kommer också från Goodyears konceptavdelning. Denna idé är dock än så länge mer på det teoretiska planet, men forskarna hoppas den ska bli verklighet inom 10-15 år. Konceptet heter BH-03 och tanken är att däcken genom olika två metoder ska generera elektricitet, som kan användas av bilen. Den första metoden kallas termoelektricitet och innebär i korthet att man använder speciella material och genererar elektricitet från temperaturskillnaderna mellan däckets olika delar. Den andra metoden kallas piezoelektricitet, där man utvinner el ur den laddning som byggs upp i vissa material när de kläms och pressas – vilket ett däck ständigt gör. Problemen forskarna arbetar på handlar dels om att behålla elasticiteten och hållbarheten i däcket med de nya materialen samt hur denna elektricitet ska skickas till bilen. En möjlig lösning är att använda sig av indusktionsström, en annan är att ansluta däcket till batteriet.

Helt klart är att teknologin går fram i rask takt inom alla områden och inte heller däcket som vi känner det kommer att se ut som vi vant oss vid, i framtiden. Vi ser fram emot att följa utvecklingen, hoppas ni är lika nyfikna som vi!