Hem SpelPC Recension: Forza Horizon 4
forza horizon 4 recension Guld

Recension: Forza Horizon 4

Det är nu andra året i rad som Turn 10 och Playground Games ger oss ett Forza Horizon där man kör ”on the wrong side of the road”. Från förra årets fina, men lite anonyma, Forza Horizon 3 som utspelar sig över landet (kontinenten) Australien, så har turen i Forza Horizon 4 kommit till Storbritannien och då de norra delarna av England och Skottland. Det är snyggt så det förslår, men likväl insisterar folk att köra på fel sida av vägen…

forza horizon 4 recension

Det mesta är sig likt, Forza Horizon 4 är ett bilspel med stor portion körglädje och mindre portion realism (dock inte helt avsaknad av den, men inte så hard core som Forza Motorsports-serien eller Projects CARS för den delen). Det utspelar sig i en öppen värld, där du som spelare ska gå från okänd gröngöling till Forza Superstar genom att vinna tävlingar, ta dig an rivaler, utföra stunts och ställa upp i showcases. Det är en förföriskt vacker och härlig plats att ”leva” på och i år inför man dessutom årstider, som skiftar (och med dom underlaget). Men några större kvanthopp i konceptet är det inte tal om, även om det kanske heller inte behövs på ett såpass stabilt och väl genomfört koncept som Horizon i grunden är.

Eftersom vi recenserat både tvåan och trean tidigare så förutsätter vi att de flesta läsare numera är bekanta med Horizon-konceptet, annars får ni gärna gå in på länkarna och läsa mer om det där. Här fokuserar vi främst på vad som är nytt i Horizon 4, för det är ändå en del. Som väntat så lyfter fyran presentationen ytterligare ett snäpp och det är imponerade, med tanke på att serien länge tillhört världens snyggaste bilspel. Xbox One X får specialstöd för 4K i 30 fps eller något lägre upplösning i 60 fps (mumma!). Vi på senses.se älskar som bekant 60 fps, men måste tillstå att Horizon 4 gör sig riktigt bra även i låsta 30 fps och ger då klart snyggast detaljer. Samtidigt är det just detaljer det handlar om och i hög hastighet (som det ju är meningen att man ska komma upp i) blir motion-blur ändå såpass dominant att man inte förlorar märkbart med detalj. Detta att jämföra med att man får dubbla bilduppdateringen, vilket även ger något smidigare flow i kontrollerna – om än marginellt. Vilket läge du väljer är helt upp till dig, båda lägena funkar väldigt fint. Sen har spelet småproblem med pop-ins och texturer som klipper, men vi spelade också en väldigt tidig kod, så det är möjligt (läs: högst troligt) att alla såna här småskavanker slipats bort till releasedagen (en snabbare hårddisk á la SSD skadar nog heller inte helhetsupplevelsen).

forza horizon 4 recension

Ljudet är som vanligt top-notch, bilarna spinner som katter på steroider och motorljudets karaktärr förändras med perspektivet (bullrigare om du sitter i bilen och vassare utanför). Radiokanalerna är dock i princip oförändrade de sista två åren och kör väldigt mycket samma, eller åtminstone liknande låtar. Här finns utrymme för utveckling. Vår favorit – Timeless FM – som man kryssar fram i sin vintage-Ferrari till Mozarts odödliga toner lyssnandes till, börjar kännas som den går på repeat och Peer Gynts Bergakungens Sal har en tendens att spelas allt för ofta och länge och ger nästan lite barnprogramsvibbar. Klassisk musik är ju busenkelt att köpa rättigheter till (i princip bara att betala de som framför den), så vi förväntar oss en helt ny spellista till Horizon 5, OK folks?

Horizon 4-världen är stor och bokstavligen fullspäckad med saker att göra. Horizon-boards har blivit nästan ett halvt tusen (!) i antalet att köra sönder och ska man plocka allt, förstaplatsen i alla race och tre stjärnor på varje stunt så har man lätt 100 timmars spelande framför sig. För att inte tala om ifall du vill samla på dig alla 450 (!) bilar från över 100 olika tillverkare… I vanlig ordning kan du köpa specialutgåvor av spelet och DLC som, bland annat ger dig klassiska Bond-bilar (och kläder, nice!) och nytt för i år är att du kan klä din figur precis som du vill och även ändra ansikte på denna bland ett dussintals mannekänger, men du kan inte bestämma exakt utseende, såsom hårfärg etc. Småkul, men 500 (!) klädesplagg och accessoarer blir lite småtrist att samla, då man ofta vinner sitt 33:e par tofflor, istället för ett läckert vrålåk, i den klassiska Horizon-spinnern. Denna har nu också fått ett premium-läge, där du kan vinna tre saker på en gång, men dessa spins är dyra att komma över (både bokstavligt och bildligt). Vi hade kanske sett lite mindre busy work på huvudkartan och istället sparat nya höjdpunkter till kommande platser och DLC (ett kommer redan i december och ett annat nästa år). Det finns nämligen en punkt då det kan bli inflation i pyssel och lite för mycket av det goda, och Forza Horizon 4 kanske passerar den något. Det går bara att att hoppa utför ramper på ett enda sätt, vi behöver inte göra det 100 gånger – kom hellre på något annat, såsom precisionhopp eller dylikt.

forza horizon 4 recension

Race:n går också att uppleva solo, som co-op (online), PvP (också online) eller i Rivalsläge (där man ska sätta bästa tid), precis som i trean kan man anpassa loppen att vara för en viss bilklass, med vissa regler, begränsningar osv. Nytt för i år är att du inte bara tävlar mot polares ”spöken” utan kan möta dina online-polare på vägarna, om ni spelar samtidigt och är uppkopplade mot game servern. Eftersom vi fått en tidig version av spelet hann vi inte prova det jättemycket, men har ingen anledning att tvivla på att det fungerar ypperligt.

Summering: Forza Horizon 4 bibehåller den superba nivå vi vant oss vid från Horizon-spelen. Det är galet snyggt, oförskämt kul att köra runt för nöjes skull i timmar och är fullkomligt sprängfyllt med innehåll (kanske lite för mycket sådant). Med fokus på tävlande, stunts och de absolut fenomenala showcasen (där man race:ar mot tåg, svävare, flygplan – you name it) samt alla läckra, nya bilar att samla (vi måste alltid ha det italienska stallet fullt – Ferrari och Lamborghini ftw!) så är det svårt att inte varmt rekommendera Forza Horizon 4 till alla som älskar bilspel i allmänhet och Horizon-spelen i synnerhet. Snyggare och fräschare än Horizon 3, men inte riktigt lika förföriskt som Horizon 2, som blåste oss av stolen. Storbritannien har dock aldrig sett så attraktivt, vackert och fantasi-sagolikt ut som nu, så plötsligt hamnade dessa landsdelar på vår bucketlist. Tills dess ses vi online i högländerna!