Hem Bilar / MC Recension: Forza Horizon 2 (Xbox One)

Recension: Forza Horizon 2 (Xbox One)

Turn 10 lovade guld och gröna skogar kring Forza Horizon 2 under Gamescom i somras – har man levererat?

Det var ju inte länge sen Xbox One släpptes i Sverige med dunder och brak. Och med ”dunder och brak” menar vi skriverierna i media, för utåt sett har annonsering och pompa och ståt helt uteblivit. Faktiskt har vi inte ens fått några siffror på hur bra (eller dåligt) maskinen sålt i Sverige och Norden, som fick vänta 10 månader extra mot resten av världen. Sonys PS4:a går som tåget och har globalt sålt minst dubbelt så mycket. Nu gäller det verkligen för Microsoft att ha ett helt gäng format-exklusiva spel och en plan att vända vågen (genom att spendera lite mer på synlighet, kom igen – pengarna finns ju).

Vi skrev om Forza Motorsport 5 i samband med releasen av Xbox One i början på september och det var enligt oss det bästa av alla releasespelen till konsolen. Det var inte perfekt, men det var mycket, mycket bra. Men trots det kommer man inte ifrån att det ju ändå har snart två år på nacken som spel. Välkommen pinfärska Forza Horizon 2, som förbättrar i princip varje aspekt från tidigare Forza-spel och springer ärevarv runt dom, i fråga om presentation och innehåll.

Enkelt beskrivet är Forza Horizon 2 ett bilspel där du kan samla upp till 400 bilar, från skruttiga gamla Golf:ar till vrålåk som MacLaren P1, Lamborghini Huracán och nyaste LaFerrari. Det finns en smittsam lycka och kärlek till bilar, våghalsig körning, vackra landskap och tonvis med innehåll att ta del av. Forza-världen denna gång är södra Europa, franska rivieran bland annat – en av världens vackraste platser och en perfekt miljö till Horizons bil-epos. Du kan köra runt fritt, delta i lopp on- och off-road, utmaningar 1 mot 1 mot såväl datorstyrda som riktiga spelare och även leta gömda bonusar, bilar och dominera online i race, bil-kull och specialevent. Hela upplägget i Forza Horizon 2 känns enkelt, rakt och intuitivt. Du kan grotta ned dig i utmaningar och leta gömda skatter så länge du vill, men när du vill spela vidare på ”storyn” (som i princip är ett gäng bilentusiaster som drar från stad till stad och tävlar mot varandra) så är det superlätt att återuppta det. Utan någon som helst stress eller press.

Forza Horizon 2 är precis så enkelt eller så avancerat som du vill att det ska vara. Alltifrån ett läge där du kan vara total nybörjare på allt vad bilspel heter; som hjälper dig med såväl inbromsningar som väghållning (och därmed förtar en stor del av charmen) till den mest avancerade racer-föraren som kan ställa in alltifrån viktfördelning och fjädring, och utmanar dig att köra helt utan några hjälpmedel alls, inklusive manuell växel. Läget medium lär passa de flesta perfekt, här är spelet kul och lagom utmanande, men samtidigt tillräckligt fritt för att du ska känna att du har total kontroll och eventuella misstag eller framgångar beror helt på din skicklighet.

Forza-Horizon-2-e

Det första man lägger märker till med Forza Horizon 2 är hur bländande vackert det är. Från det stämningsfulla introt som nästan vaggar in dig i en slags racing-trans, till den helt fantastiska grafiken och den perfekta frame raten. Ibland måste man släppa kontrollen och bara låta sig hänföras av detaljerna, det helt dynamiska ljuset (för första gången går solen upp och ned och du kan köra på natten), detaljerna i vattenpölar och regnet som faller på framrutan eller din motorhuv och de olika perspektiven att köra ur: där cockpit-perspektivet är bland det bästa vi upplevt, arkadspel inräknat.

Ljudet är heller inget fusk. Här vrålar och spinner motorerna precis som de ska och vi som haft glädjen att köra både Ferrari och V8:or på riktigt kan säga att ”japp, SÅ låter det!”. Du vill ha stor bild och spela ljudet högt när du kör Forza Horizon 2. Radiokanalerna, som du låser upp allt fler under spelets gång, är överlag väl lämpade att cruisa till; här finns både rock, klassisk och house/dubstep att få in flowet med. Du kan givetvis också stänga av musiken helt. Det samplade talet är klockrent och gps:en ger tydliga instruktioner, utan att bli tjatig.

Den strålande presentationen matchas tack och lov av helt perfekta kontroller. Forza Horizon 2 är ett spel du verkligen kan bemästra och få in känslan för. Varje bil är annorlunda och varje inställning ändrar hur du måste eller föredrar att spela. Återigen är det du själv som väljer om du vill skruva på varenda liten mutter eller låta spelet hjälpa dig och fokusera på själva körningen och utmaningarna. Tack vare ”Driveatar”-systemet som introducerades i förra Forza, så spelar du mot riktiga människor, deras ”ghosts” (inspelade körningar på samma bana) och troligtvis en AI-amalgamering av deras körsätt. Detta gör det extra roligt att slå och utmana vänner, även om de inte är online just nu. Och när du inte spelar aktivt åker din Driveatar ut och spelar åt dig, deltar i race och tjänar CR (valutan i spelet) som låter dig köpa nya bilar, förbättringar och annat smått och gott.

Förutom den tekniska bravuren så briljerar Forza Horizon 2 i hur man fångar och håller kvar spelaren. Allt räknas och allt belönas. Detta är ett paradis för älskare av statistik och kalenderbitare. Visst är det önskvärt att vinna race (att komma först) men du kan faktiskt ibland tjäna ännu mer på köra snabbt, vackert och rent – att inte köra som en dåre och krocka 30 gånger på vägen för att nå förstaplatsen. Forza Horizon 2 lyckas balansera arkad-racing med simulation precis perfekt – det är aldrig Burnout-galet (även om du kan köra super-aggresivt och välja att skador på din bil inte ska påverka prestandan) men det är heller inte iRacing-petigt. Du får achievements, pengar och XP som levlar upp din förar-avatar för allt du gör – snygga omkörningar, sladdar, flygtid från hopp och våghalsiga manövrar som du tar dig ur oskadd. Detta gör att du aldrig ”slösar tid” i spelet – även om du skulle förlora ett race eller spela online (där man spelar 4 lopp åt gången) med ett mindre kul gäng, så utvecklas din spelare och dina möjligheter för varje meter du kör. Och det är utomordentligt vanebildande – att upptäcke varje ny väg, varje ny hemlighet, varje gömd bil och du kan plötsligt se att morgonen blivit kväll på riktigt när du tittar ut genom ditt fönster. När du får provköra en Ferrari 360 i ett race och sen behålla den (sorry, spoiler) så känns det som spelet har dig i ett järngrepp och din enda tanke är: ”…gotta catch ’em all!” (i det här fallet bilar, inte Pokémons).

Det krävs inte ett geni för att förstå att Forza Horizon 2 är ett mästerligt – och för oss historiskt spel. Det är det bästa bilspelet genom tiderna, det första spelet på senses.se som fått 10 av 10 och den starkaste anledningen till varför du måste springa ut och köpa en Xbox One med spelet, när det släpps den 3:e oktober.

Vi ses vid horisonten.